Muistiopas-hanke

Kuvituskuva: Nainen halaa vanhempaa naista ulkona.

Muistiopas-hankkeessa (2023–2025) tavoitteena on luoda toimintamalli, joka mahdollistaa yli 65-vuotiaiden eri kieli- ja kulttuuritaustaisten muistisairaiden ja heidän läheistensä tukemisen osana kulttuuriyhteisön omaa toimintaa. Kohderyhminä ovat saksan-, venäjän- ja vironkieliset.

Toimintamallissa koulutetaan kieli- ja kulttuuriyhteisöjen jäsenistä vapaaehtoisia muistioppaita, jotka toimivat muistitiedon välittäjinä ja yhteyshenkilöinä omassa yhteisössään. Tavoitteena on, että muistioppaiden toiminta vahvistaa yhteisön sisäisiä valmiuksia ottaa muistisairaudet puheeksi ja hakea tukea muistisairauteen liittyvissä haasteissa. Tärkeää on myös se, että muistioppaana toimiminen tuo vapaaehtoiselle mielekästä tekemistä, uutta osaamista ja hyvinvointia.

Hankkeessa kehitetään paikallisten muistiyhdistysten ja monikulttuuristen toimijoiden yhteistyömahdollisuuksia. Tämän lisäksi tuetaan muistiyhdistyksiä kulttuurisensitiivisessä muistityössä koulutusten ja materiaalien avulla.

Uutta toimintamallia kehitetään yhteistyössä muistiyhdistysten, kieli- ja kulttuurijärjestöjen, vapaaehtoisten sekä muistisairaiden ja heidän läheistensä kanssa. Hanketta tukee sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

Tietoa hankkeesta saksaksi - Projektinformation auf Deutsch (pdf)

Tietoa hankkeesta venäjäksi - Информация о проекте (pdf)

Tietoa hankkeesta viroksi - Projekti kohta informatsioon (pdf)

Lisätietoja: