Muistiliiton vaikuttamistyö

Muistiliitto vaikuttaa kansallisesti ja kansainvälisesti edistäen muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä hyvinvoinnin ja elämänlaadun yleisiä edellytyksiä. Muistiliiton vaikuttamistyön painopisteet löytyvät liiton nelivuotisesta strategiasta.

Lisäksi Muistiliiton jäsenyhdistykset tekevät paikallistason vaikuttamistyötä.

Suomessa

Muistiliitto kommentoi ja ottaa kantaa kehittämisohjelmiin, lakimuutoksiin ja toimintasuunnitelmiin, jotka vaikuttavat muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä elämänlaatuun, hoitoon ja kuntoutukseen. Lue lisää:

Muistiaktiivit tuovat liiton toimintaan ja vaikuttamistyöhön aktiivisen ja kuuluvan muistisairaiden ihmisten ja läheisten äänen.

Vaikuttamistyön toimintaa ja kampanjoita:

• Vuosittainen Muistikonferenssi (ent. Muistihoitajaseminaari), joka on viime vuosina ollut aina loppuunmyyty ja kerännyt noin kolmesataa muistityön ammattilaista, kehittäjää, päättäjää sekä kokemusasiantuntijaa.
  • Eduskunnan muistikerho, jonka asiantuntijasihteereinä on toiminnanjohtaja Eila Okkonen.
  • Muisti17-kuntavaalikampanjalla tavoiteltiin muistiystävällisiä kotikuntia. Kampanjan tavoitteisiin sitoutui 1 192 kuntavaaliehdokasta 183 kunnassa. Vuoden 2015 Muisti15-eduskuntavaalikampanjan muistiystävällisen Suomen tavoitteet allekirjoitti 761 eduskuntavaaliehdokasta, joista 71 tuli valituksi kansanedustajaksi.

Muistiliitto on aktiivinen toimija monissa verkostoissa. Tärkeimmät Muistiliiton yhteistyökumppanit täällä.

Pohjoismaissa

Muistiliitto tekee yhteistyötä pohjoismaisten sisarjärjestöjen kanssa (lueteltu täällä). Vuosittaisissa tapaamisissa/seminaareissa edistetään yhteistyötä, jaetaan osaamista ja opitaan kunkin maan hyvistä käytännöistä.

Euroopassa

Muistiliitto on eurooppalaisen muistisairausjärjestöjen kattojärjestön Alzheimer Europen (AE) jäsen ja tekee aktiivista yhteistyötä eurooppalaisen verkoston kanssa.

Edustukset:

Muistiliitto on ollut mukana mm. seuraavien asioiden valmistelussa, kehittämisessä ja kampanjoinnissa:

• AE:n Round Table -kokouksissa ja Lunch Debate -tapaamisissa Euroopan parlamentissa usean kerran vuodessa
  • AE:n strategiat ja toimintasuunnitelmat
  • Dementia in Europe -vuosikirjat (Yearbooks)
  • AE:n raportit ja etiikan julkaisut (julkaisusta riippuen joko kommentoimassa, kirjoittajina tai työryhmässä)
  • Tutkimusyhteistyössä
  • Glasgow'n julistuksen kampanjointi (2014), jonka aikana Muistiliitto jäsenyhdistyksineen keräsi toiseksi eniten nimiä Euroopassa – ja julistuksen tavoite, 10 000 nimeä, saavutettiin
  • AE:n viitoittamana vaikuttamistyötä suhteessa europarlamentaarikoihin

Muistiliitto näkyy säännöllisesti myös seuraavissa:

Maailmalla

Muistiliitto on kansainvälisen muistisairausjärjestöjen kattojärjestön Alzheimer's Disease Internationalin (ADI) jäsen ja tekee säännöllistä yhteistyötä maailmanlaajuisen verkoston kanssa.

Muistiliitto on ollut mukana mm. seuraavien asioiden valmistelussa ja toiminnassa:

Lisätietoja:

Eila Okkonen
puh. puh. 09 6226 2010, 040 455 1329
eila.okkonen@muistiliitto.fi
Muistiliiton kehittäminen, toiminta ja hallinto sekä yhteiskuntasuhteet. Muisti-lehden päätoimittaja.