Kohti muistiystävällistä Suomea

Kuvituskuva: Lapsi hymyilee puunrungon päällä, vieressä aikuinen.

Kohti muistiystävällistä Suomea

Muistiystävällisessä Suomessa edistetään aivoterveyttä ja tunnistetaan muistioireet varhain. Muistiystävällinen yhteiskunta takaa muistisairaille ihmisille asianmukaisen hoidon ja huolenpidon sekä kuntoutusta. Muistiystävällisessä Suomessa muistisairaat ihmiset ja heidän läheisensä voivat elää arvokasta elämää, eikä heitä jätetä ilman tukea. Myös asennoituminen muistisairaita ihmisiä kohtaan on asiallista, ystävällistä ja kunnioittavaa.

Nämä ovat olleet kansallisen muistiohjelman (2012 - 2020) tärkeitä tavoitteita. Kansallisen muistiohjelma laadittiin sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa työryhmässä, jossa oli mukana myös Muistiliitto.

Työ jatkuu myös muistiohjelman päättymisen jälkeen. Tätä työtä ei tehdä yksin: mukaan rakennustöihin tarvitaan yhteiskunnan kaikkia osa-alueita ja toimijoita monilta kentiltä. Myös Muistiliitto yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa työskentelee muistiystävällisen Suomen puolesta.

Rakennetaan yhdessä muistiystävällinen Suomi!

Lisätietoja:

Satu Tommola
asiantuntija, päivätoiminnan selvitys
puh. 09 6226 2012, 044 727 7400
satu.tommola@muistiliitto.fi
Muistibarometri ja päivätoiminnan selvitys

Sofie Klawér-Kallio
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
sofie.klawer-kallio@muistiliitto.fi