Projektet Rörelse med minnessjukdom (2023–2024)

Kuvituskuva: Kaksi naista jumppamattojen kanssa hymyilee.

Projektet "Rörelse med minnessjukdom” (2023–2024) är ett utvecklingsprojekt som syftar till att främja daglig fysisk aktivitet och motion för individer med minnessjukdomar. Målgrupperna för projektet är personer med minnessjukdomar och deras närstående samt motionsrådgivare som arbetar med kunder över 65 år.

Projektet strävar efter

• att stärka kompetensen hos professionella inom motionsrådgivning för äldre för att främja daglig fysisk aktivitet och en aktiv livsstil bland personer med minnessjukdomar.

• att öka intresset för att främja hjärnhälsa bland personer med minnessjukdomar och deras närstående samt inspirera dem att delta i regelbunden fysisk aktivitet, antingen självständigt eller i olika gruppmiljöer.

Projektet sammanställer ett informationspaket för motionsrådgivare om hur man möter och kommunicerar med personer med minnessjukdomar samt hur man tar hänsyn till deras specifika behov. Ett annat informationspaket skapas för personer med minnessjukdomar och deras närstående. Paketet innehåller information om främjande av hjärnhälsa och hur man ökar fysisk aktivitet i vardagen.

Projektets resultat kommer att testas i samarbete med Äldreinstitutet, UKK-institutet och Osteoporosförbundet i Finland rf under våren 2024.

Projektet finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet.

Ta kontakt:

Tanja Kulmala