Omin sanoin -projekt (2023–2025)

Kuvituskuva pariskunta halaa.jpg

Syftet med Minnesförbundets projekt Omin sanoin (2023–2025) är att identifiera lämpliga stödmetoder för kommunikation för personer med minnessjukdom och att stärka växelverkan med dem. Inom ramen för projektet samlas praktiska metoder och utvecklas en verksamhetsmodell som stöder uttryckandet av behov och åsikter hos personer med minnessjukdomar, främjar deras delaktighet och ökar deras övergripande välbefinnande.

Kommunikationsstödsmetoder kommer att testas i minnesföreningar och inom anhöriggrupper i Närståendevårdarnas förbund. Dessutom samarbetar projektet med Hjärnförbundet och Kehitysvammaliitto. I projektet utnyttjas mångsidig expertis samt erfarenheter från personer med minnessjukdomar och deras närstående när det gäller utmaningar i interaktion och lämpliga kommunikationsstödsmetoder.

Projektet Omin sanoin använder sig av metoder för gemensam utveckling och fokuserar på att inbjuda personer med minnessjukdomar föra fram sin egen röst. Vi sprider också information om hur en närstående eller annan person kan anpassa sitt eget uttryckssätt och sitt sätt att interagera med personer med minnessjukdomar under kommunikation.

Projektet stöds av social- och hälsovårdsministeriet med Veikkaus intäkter.

Ta kontakt:

Sanna Viljamaa (vanhempainvapaalla)