Testaa miten aivosi jaksavat etätyössä 

5.5.2020

Etätyö ei ole uusi asia ja käytännöt sen suhteen on sovittu monissa työyhteisöissä melko joustavastikin. Eteemme tuli kuitenkin noin seitsemän viikkoa sitten tilanne, jossa useammalle tästä käytännöstä tuli uusi normaali viitenä päivänä viikossa. 

Kodista tuli työpaikka, koulu, päiväkoti, vapaa-ajan viettopaikka, lomapaikka, ravintola. Ei meistä kukaan ollut täysin varautunut siihen, mihin kaikkeen oman kodin pitää venyä. Aluksi ajatus oli uusi ja mielenkiintoinen, mutta monelle työn ja kodin yhteensovittaminen sekä  asioiden  organisoiminen on aiheuttanut pitkittyessään stressiä, huonosti nukuttuja öitä ja jopa alakuloa. Eikä vielä ole tietoa siitä, milloin tämä kaikki palaa taas ennalleen. Siksi kannattaa pohtia etätyöhön, hyvinvointiin ja aivoterveyteen liittyviä kysymyksiä.

Töiden järjestely ja tekeminen kriisitilanteen aikana on kuormittanut aivojamme ja muistia.  Kokoukset ja koulutukset pidetään nyt etänä ja tuntuu, että erilaiset webinaarit milloin mistäkin aiheesta ovat täyttäneet kalenterimme moniksi tunneiksi päivisin. Lisäksi kotona voi olla useampi etätyötä tekevä tai etäkoulua käyvä, eikä rauhaa tahdo löytyä riittävästi kenenkään keskittymiseen. Moni taitaa istua koneen äärellä ja tulla keskeytetyksi nyt enemmän kuin ennen tätä poikkeustilannetta. Muistin ja aivojen kuormittumiseen ja omaan hyvinvointiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota myös nyt. 

Toisaalta juuri näiden etäyhteyksien myötä ihmiset saavat kokea ja jakaa asioita sekä tunteita toisten kanssa, vaikka emme fyysisesti tapaa toisiamme. Ja mitä kaikkea virtuaalisesti onkaan tehty ja keksitty tähän asti! Etäjumppaa, rentoutusta, konsertteja, harrastuksia, museovierailuja ja luontoelämyksiä, työn vastapainoksi.   

Aivojen terveydestä voi jokainen huolehtia vain itse. Vanhempien tehtävä kotona on muistaa itsensä lisäksi myös lasten aivoja kuormittavat tekijät. Riittävä määrä yöunta taitaa olla monelle se ensimmäinen kompastuskivi. Se on kuitenkin yksi aivoterveyden tärkeimmistä tekijöistä, johon kaikkien kannattaa panostaa. Yön aikana aivot ikään kuin lataantuvat, puhdistuvat ja tallentavat päivän aikana opittua ja koettua. Hyvä yöuni auttaa meitä jaksamaan paremmin.  

Vai kuormittaako aivojasi tällä hetkellä stressi tai kiire, kun lähes kaikki asiat tapahtuvat etänä ja kalenteri täytyy tapahtumista? Stressillä on suuri vaikutus mielen hyvinvointiimme. Emme voi vaikuttaa koronavirustilanteeseen, mutta voimme vaikuttaa aivojemme hyvinvointiin monin tavoin, myös ajatustemme kautta. Ajatukset heijastuvat kehonkieleemme, joiden kautta tunteemme välittyvät. Poikkeustilan aikana on huolta ja epätietoisuutta riittänyt kaikille. Se yksinomaan on ollut varmasti yksi suurimmista stressitekijöistä. 

Jokainen meistä kokee tilanteet eri tavalla, mutta tiedämme, että positiivinen ajattelu lisää hyvinvointiamme monissa asioissa ja auttaa meitä näkemään asioita, toisiamme ja itseämme myönteisessä valossa. Se tavallaan huijaa aivojamme selviytymään ja onnistumaan. Sitä me nyt tarvitsemme jaksamiseen ja hyvinvointimme tueksi. Pysähdy ja kuuntele itseäsi, miten voit? Millaiset asiat kuormittavat juuri nyt aivojesi terveyttä? Miten lisäisit hyvinvointiasi? Kun muutat ajattelutapaasi positiivisemmaksi, muutat myös tunnetta ja toimintaasi.  

Nyt on aika pohtia etätyön sujumista. Lähde rohkeasti testaamaan, miten aivosi jaksavat etätyössä! Testin löydät Muistiliiton sivuilta tai älypää.com sivustolta. Miten olet selvinnyt ja jaksanut sekä millaisia keinoja voisit vielä löytää, jos viikot alkavat tuntua samanlaisilta ja työn tekeminen tuntuu raskaalta? Testistä voi löytää keinoja, jotta jokaisella kotona olisi omaa rauhaa ja hyvä olla. Paikka ja aikaa tehdä työnsä joustavasti, ilman keskeytyksiä edes jonkin aikaa päivästä sekä aikaa nauttia sellaisesta tekemisestä, mikä lisää oman mielen hyvinvointia. 

Tulosten soveltaminen käytäntöön voi olla sinulle haastavaa, mutta kannattavaa.  Muista myös liikkua. Pihalle tai metsään voi mennä välillä aivoja ”tuulettamaan” ja liikunnalla on yllättävän monia vaikutuksia paitsi terveydellemme, myös mielemme hyvinvoinnille. Voit lukea lisää aivojen hyvinvoinnista Muistiliiton sivuilta tästä linkistä.  

Ja mieltä sekä päivääsi voit piristää kuuntelemalla Mansesteri-yhtyeenMull on kaikki hyvin, sullakin on eiks nii? Monia tarinoita, paljon hyvii asioita! 

Kirjoittaja:

Anita Pohjanvuori
asiantuntija, työikäisten muistisairaiden hoito- ja palvelujärjestelmä
puh. 09 6226 2019, 050 430 9815
anita.pohjanvuori@muistiliitto.fi
Muistisairauksiin liittyvät asenteet ja osaamisen kehittäminen.