Muistiviikko ja Aivoviikko

Kuvituskuva: Nainen kokoaa lapsen kanssa palapeliä.

Aivoviikko 2021

Muistiviikko 2022

Muistiviikkoa viettiin viikolla 38 teemalla Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa. Muistiystävällinen yhteiskunta rakentuu muistiystävällisistä teoista.

Mikä on sinun muistiystävällinen tekosi?

• Käyn muistikummituokion

Tule mukaan tuhansien suomalaisten muistikummien joukkoon! Sinusta tulee muistikummi, kun osallistut muistiyhdistyksen pitämään muistikummituokioon  tai käyt verkkotuokion osoitteessa tuokio.muistikummit.fi. Tuokiossa opit lisää muistisairauksista ja muistiystävällisistä teoista, joita voit tehdä omassa arjessasi. Jokainen päättää tuokion jälkeen, miten toimii muistikummina. Voit tehdä juuri sen verran, kun elämäntilanteesi sopii!

• Lähden muistivapaaehtoiseksi

Muistivapaaehtoisuus on tekoja muistin puolesta! Vapaaehtoisena  voit tukea muistisairaiden  ihmisten ja heidän läheistensä hyvinvointia ja osallisuutta tai levittää tietoa muistisairauksista ja aivoterveydestä.

Muistivapaaehtoisuuden muotoja on monia! Testaa, mikä toiminta sopisi juuri sinulle. Sivulta löydät myös lähimmän muistiyhdistyksen, josta voit kysyä lisää heidän tarjoamistaan vapaaehtoisuuden muodoista.

• Kohtaan muistisairaan ihmisenä

Muistisairaus voi vaikuttaa vuorovaikutukseen jossakin kohtaa sairautta, mutta kohtaa ihminen kuitenkin aina ihmisenä! Kuuntele ja anna toiselle aikaa. Ole oma itsesi ja arvosta keskustelukumppaniasi.

• Liityn paikalliseen muistiyhdistykseen

Muistiyhdistyksen jäsenmaksulla voit tukea muistisairaiden ja läheisten hyvää elämää. Suomessa on lähes 200 000 muistisairasta ihmistä ja vuosittain sairastuu 14 500 ihmistä. Jos heidän läheisensä lasketaan mukaan, muistisairaudet koskettavat Suomessa miljoonaa ihmistä.

Muistiliitolla on 42 paikallista jäsenyhdistystä eri puolilla Suomea ja lähimmän löydät sivuiltamme. Yhdistykset järjestävät paljon toimintaa kuten vertaisryhmiä ja retkiä. Jäsenenä saat myös Muisti-lehden neljä kertaa vuodessa. Yhdessä olemme enemmän!

• Vähennän puheellani ja teoillani muistisairauksiin liittyviä kielteisiä asenteita

Muistisairauksiin liittyy vielä paljon häpeää ja kielteisiä asenteita. Sairastunut ei välttämättä halua hakeutua lääkäriin oireiden vuoksi, koska pelkää diagnoosia. Siksi on tärkeää, että muistisairauksista puhutaan kunnioittavasti ja avoimesti.

Puhumme muistisairauksista, emme dementiasta. Dementia ei ole erillinen sairaus, vaan oireyhtymä, jonka aiheuttaa yleisimmin etenevä muistisairaus.

Aivoviikko 2022

Vietimme Aivoviikkoa viikolla 11. Muistiliiton teemana tänä vuonna oli Ajattele aivojasi -mieti muistiasi. Kerroimme viikon aikana aivoterveydestä ja haastamme kaikki tekemään tekoja oman aivoterveytensä eteen.

Webinaari Uni ja aivot -miksi nukumme? järjestettiin tiistaina 15.3. klo 17-19. Tallenteen voit katsoa Aivosäätiön sivuilla. Webinaarin järjestivät Aalto-yliopisto, Aivosäätiö, Helsingin yliopisto, Muistiliitto, Suomen Aivot ja Suomen Aivotutkimusseura.

Katso tästä Aivoviikon haasteemme! Korteissa on aiheeseen liittyen aina useampi haaste, lisäksi yhdessä kortissa on haaste kaikista viidestä aiheesta. Kortit ovat A4-kokoisia ja tulostettavia.

Ajattele aivojasi -mieti muistiasi: Mielen hyvinvoinnin haasteet
Ajattele aivojasi -mieti muistiasi: Ravitsemukseen liittyvät haasteet
Ajattele aivojasi -mieti muistiasi: Liikunnan haasteet
Ajattele aivojasi -mieti muistiasi: Uneen ja lepoon liittyvät haasteet
Ajattele aivojasi -mieti muistiasi: Haasteet aivojen aktivoinnista
Ajattele aivojasi -mieti muistiasi: Kootut haasteet

Voit lukea lisää aivoterveydestä sivuiltamme.

Lisätietoja:

Anne Leinonen
viestintäkoordinaattori
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
anne.leinonen@muistiliitto.fi
Sisäinen ja ulkoinen viestintä.