Tarinoita elämästä

Joskus parasta mahdollista tukea on kuulla toisen, samoja asioita kokeneen ajatuksia. Olemme koonneet tarinoita elävästä elämästä muistisairauden kanssa.

• Muistisairauden monet kasvot -verkkosivustolla muistisairaat ja läheiset kertovat omin sanoin, omin kokemuksin elämästään muistisairauden kanssa.
  • Ajatuksia arjesta -sivu kertoo muistisairaan Markun, läheisen Ilonan sekä muistityöntekijä Tuulan ajatuksia siitä, miten yhteistä Suomeamme tulisi kehittää, jotta voisimme asua muistiystävällisessä maassa
  • Omaishoidon monet kasvot -verkkosivustolla omaishoitajat kertovat oman tarinansa, muistisairaudesta kertovat Marjatta ja Uolevi (Suomen omaishoidon verkosto)

• Kirjoja ja lehtiä
    • Alzheimerin kanssa – Minun tarinani (Taylor 2008, Edita)

• Edelleen Alice (Genova 2010, WSOY) – myös elokuvana, ks. linkki alla

• Kaksoissidos (Svensk 2016, Robustos)

• Mummin muisti karkuteillä (Heikkinen 2010, WSOY) -satu

• Mummin muisti oikkuilee (Baumbach & Heitmann 2015, Mäkelä) –satu

• Muista minut (Koivuniemi 2016, Atena)

• Pala palalta pois (Kanto 2013, Gummerus)

• Ryppyjä (Roca 2010, WSOY) -sarjakuva

• 940 päivää isäni muistina (Jensen 2013, Teos)

• Muisti-lehden jokaisessa numerossa sairastuneiden ja läheisten kokemuksia ja kertomuksia. Saat lehden liittymällä jäseneksi muistiyhdistykseen tai tilaamalla sen tästä linkistä.

• Elokuvia, dokumentteja ja radio-ohjelmia muistisairauksista

• Oma kansioni Muistojani ja ajatuksiani elämästä -työkirja tarjoaa pohjan, jolle kirjata omat toiveet ja tärkeimmät asiat, jotta ne säilyvät elämässä silloinkin, kun ei niistä sairauden vuoksi pysty kommunikoimaan. Näin läheiset ja hoitajat voivat tukea omannäköistä elämää myös sairauden vaikeassa vaiheessa.