Frivilligverksamhet :: Muistiliitto

Frivilligverksamhet

Kuvituskuva: Kaksi naista jumppamattojen kanssa hymyilee.

Frivilligverksamhet

Frivilliga kan verka hos minnesföreningarna och i många olika uppgifter stödja minnessjuka personer och deras anhöriga då det gäller livskvalitet och välbefinnande.

De frivilliga kan till exempel

• vara handledare för en grupp
  • verka som Minneskompisar eller stödpersoner
  • ta emot samtal på stödtelefonen Vertaislinja
  • verka som ambassadörer för hjärnhälsa eller erfarenhetsutbildare
  • hjälpa till som evenemangsarrangörer, värdinnor och värdar för minneskaféer, koka kaffe eller baka bullar

Minnesföreningarna har redan närmare 1 000 utbildade Minneskompisar samt minst lika många andra frivilliga.