Kouvolan seudun Muisti ry

Kymenlaakson Muistiluotsi asiantuntija- ja tukikeskus

Muistiluotsit ovat Muistiliiton jäsenyhdistysten ylläpitämiä asiantuntija- ja tukikeskuksia, jotka tarjoavat apua ja tukea muistisairaille ja heidän läheisilleen. Kymenlaakson Muistiluotsin toimintaa on Kouvolassa, Haminassa, Kotkassa, Miehikkälässä, Pyhtäällä ja Virolahdella.

Kymenlaakson Muistiluotsi on osa Muistiliiton koordinoimaa valtakunnallista Muistiluotsi-verkostoa. Verkostoon kuuluu 18 maakunnallista Muistiluotsikeskusta. Kymenlaakson Muistiluotsin toimintaa hallinnoi Kouvolan seudun Muisti ry ja Kotkan Seudun muistiyhdistys ry toimii aluellaan yhdistyskumppanina.

Muistiluotsin toimintaa tukee sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla.

Ohjausta, neuvontaa ja tukea

Muistiluotsista saa ohjausta, neuvontaa, tietoa ja vertaitukea sekä mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa. Osallistuminen on maksutonta.

Voit ottaa yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai sopia henkilökohtaisen tapaamisen. Voit sopia tapaamisen toimistolle tai omalle paikkakunnallesi.

Ryhmätoimintaa

Muistiluotsit järjestää erilaisia ryhmiä muistisairautta sairastaville, heidän läheisilleen ja heille, jotka haluavat tukea aivoterveyttään. Tarkemmat tiedot kunkin kunnan alasivuilta.

Tietoa

Muistikahvilat

Ovat avoimia kaikille. Voit tulla keskustelemaan ajankohtaisista muisti- ja aivoterveysasioista. Voit tulla silloin, kun sinulle sopii ja aihe kiinnostaa. Ajankohdat ja paikat löydät Ajankohtaista-sivun alareunan kalenterista.

Yhteistyömuistikahvilat

Onko teillä hyvä porukka ja haluaisitte kuulla lisää muistiasioista? Muistiluotsista voit kysyä maksutonta yhteistyömuistikahvilaa tilaisuuteesi. Aiheena on Muisti muuttuu – entäs sitten?

Vapaaehtoistoimintaa

Muistiluotsit vahvistavat erityisesti muistisairauksiin liittyvää vapaaehtois- ja vertaistoimintaa. Tarkempaa tietoa löydät Vapaaehtoistoiminta-sivulta.

Vaikuttaminen ja verkottuminen

Muistiluotsit tekee yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa. Tavoitteena on muistiperheiden hyvän elämän edistäminen ja heidän tarpeidensa huomioiminen.

Tervetuloa mukaan toimintaamme! Lisätietoja toiminnasta voit kysellä suoraan työntekijöiltä.

Muuta

Kymenlaakson ikäihmisille suunnattua neuvontaa ja ohjausta löydät myös sivulta kymenlaaksonopastin.fi ja kymsote.fi