Kouvolan seudun Muisti ry

Linkki luentotallenteisiin löytyy Materiaaleja ja linkkejä -alasivulta.

Hyvinvointia ja voimavaroja iäkkäille pariskunnille muistisairauden kohdatessa 28.10.2019

Tervetuloa maksuttomaan tilaisuuteen maanantaina 28.10.2019 klo 13 - 15 Kouvolaan!  (Kouvola-talo, Honka-sali, Varuskuntakatu 11)

Tule kuulemaan miten voimme lisätä ikääntyvien pariskuntien hyvinvointia ja voimavaroja muistisairauden kohdatessa ja miksi aivoterveydestä huolehtiminen on tärkeää. Vanhustyön keskusliiton järjestämässä tilaisuudessa kuullaan Omahoitovalmennus-toiminnasta ja keväällä 2020 Kouvolassa toteutettavasta Omahoitovalmennus-ryhmänohjaajakoulutuksesta.

Tilaisuudessa on myös mahdollista keskustella päivän teemoista.

Erityisen tervetulleita tilaisuuteen ovat iäkkäät pariskunnat, heitä tukevat työntekijät sekä läheiset!

Tilaisuus on maksuton ja saliin mahtuu noin 60 henkilöä. Lisätiedot: alueohjaaja Laura Rautiainen laura.rautiainen@vtkl.fi p. 050 317 2562 www.vtkl.fi/tapahtumat

Tilaisuuden järjestää Vanhustyön keskusliiton Omahoitovalmennus-toiminta.

Omaishoitajan oikeudet ja tukea kommunikointiin 31.10.2019 klo 12 -16

Koulutus on tarkoitettu muistisairaan omaisille. Tervetuloa mukaan!

Osallistumme tapahtumaan etäyhteydellä Kouvolan seudun Muisti ry:n kokoustilassa osoitteessa Hallituskatu 7 B, 4. kerros, Kouvola. Ilmoittautuminen 29.10.2019 mennessä. Mukaan mahtuu 25 ensin ilmoittautunutta. Ilmoittautumiset p. 040 523 9697 tai toimisto@kouvolanseudunmuisti.fi

OHJELMA:

11:45 Tervetuloa koulutukseen, alustus päivän teemaan - Anna Valkeajoki ja Outi Ronkainen, Muistiliitto

12:00 Omaishoitajan oikeudet, velvollisuudet ja omaishoidon tukimuodot - Matti Mäkelä, Etelä-Suomen aluevastaava, Omaishoitajaliitto

13:00 Validaation keinot auttaa muistisairasta ilmaisemaan itseään. Omaisille uudenlaista näkökulmaa ja keinoja vuorovaikutukseen muistisairaan kanssa - Tuija Uusitalo, yrittäjä, kouluttaja ja työnohjaaja

14:15 Iltapäiväkahvit

14:45 Kommunikoinnin tukeminen, muistisairaan äänen ja tahdon kuuleminen - Katja Burakoff, asiantuntija ja puheterapeutti, Kehitysvammaliitto

16:00 Loppusanat - kiitos osallistumisesta!

Lisätietoja: juridinen asiantuntija anna.valkeajoki@muistiliitto.fi

tai suunnittelija outi.ronkainen@muistiliitto.fi

Koulutus vapaaehtoisille Haminassa 31.10.2019 ja 7.11.2019

Kymenlaakson Muistiluotsi järjestää vapaaehtoisille kahden kerran koulutuskokonaisuuden 31.10. ja 7.11.2019 klo 14 - 17.30. Paikka: Kumppanuustalo Hilma, Kadettikoulunkatu 3, Hamina

Saat tietoa muistisairauksista, muistisairaan kohtaamisesta ja vapaaehtoistoiminnasta sekä valmiudet toimia muistivapaaehtoisena. Osallistuminen ei sido mukaan toimintaan. Koulutus on maksuton. Ilmoittautumiset sanna.hellsten@kouvolanseudunmuisti.fi tai p. 045 270 4003

Kymenlaakson Muistiluotsin Muistiaktiivit

Muistiaktiivit on muistisairaiden ja heidän läheistensä maakunnallinen asiantuntijaryhmä. Ryhmä perustettiin Kymenlaakson Muistiluotsin toiminta-alueelle syksyllä 2017. Kymenlaakson Muistiluotsin Muistiaktiiveissa on kahdeksan jäsentä, heistä viisi sairastaa muistisairautta ja kolme on sairastuneen läheisiä. Asiantuntijaryhmän jäsenet edustavat Kymenlaakson 3 kuntaa ja kahta muistiyhdistystä.

Muistiaktiivit toimivat maakunnassa Kymenlaakson Muistiluotsin tukena kommentoimalla ja ottamalla kantaa niin Muistiluotsin toimintaan kuin muistisairaiden ihmisten ja läheisten tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin Kymenlaaksossa.

Muistiaktiivien puheenjohtajana on Pentti Miettinen. Sihteerinä toimii Tarja Levonen. Muistiaktiivit käsittelevät kokouksissaan ajankohtaisia asioita. Muistiaktiivien ajatuksia Muistiystävällisestä Kymenlaaksosta:

• kukaan ei selviä yksin
  • muistiyhdistyksestä sain elämääni uuden sykkeen
  • kertominen oli paras päätökseni
  • hyvää mieltä luonnosta, liikunnasta ja ystävistä
  • vertaistukiryhmät
  • rakkaus kuuluu kaikille

Yhteydenotot: Tarja Levonen p. 040 523 9697 tai tarja.levonen@kouvolanseudunmuisti.fi

Tulevia tapahtumia