Kouvolan seudun Muisti ry

Linkki luentotallenteisiin löytyy Materiaaleja ja linkkejä -alasivulta.

Muisti ja mieli -messut 14.3.2019 klo 13-17

Kumppanuustalo Hilma, Kadettikoulunkatu 3, 49400 Hamina

Yhteiskuljetus Kouvolasta Haminaan ja takaisin hintaan 12,00€ / matkustaja. Lisätietoja ja ilmoittautumiset p. 040 523 9697 / Tarja

Lähde mukaan aivoviikon tapahtumaan Haminaan. Aivoviikon tapahtuma on kaikille avoin aivojen ja mielen hyvinvoinnista kiinnostuneille. Teemana leikki, liikunta, luovuus ja luonto.

Luentoja:

• "Myötätunnon ja -innon mullistava voima" luennoi kirkkososiologian professori Anne-Birgitta Pessi klo 14.00 - 15 ja klo 15.45 - 16.45
  • "Sano vaikka sana kerrallaan" -pienoisnäytelmä klo 13.00 ja klo 15.00

Päivän aikana tietoiskuja muistin ja mielen hyvinvoinnista. Tarjolla on myös työpajoja sekä infopöytiä. Mukana mm. Elävä kirjasto, aivotreenit, kukkamandalan tekoa ja digitutorit.

Tapahtuman järjestää yhteistyössä Kouvolan seudun Muisti ry / Kymenlaakson Muistiluotsi ja Kaakkois-Suomen sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry / Läheistyö. Mukana myös Harjun oppimiskeskus, Kymenlaakson hyvinvointia kulttuurista -verkosto, Kymenlaakson AVH-yhdistys ry, Toimintavoima Oy, KoKoa - Koulutetut Kokemusasiantuntijat ry, Etelä-Kymen Parkinsonyhdistys ry, Digitutorit. Tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Muistitietoillat läheisille

Kaipaatko lisätietoa muistiasioista? Millaisia oireita muistisairaus voi aiheuttaa? Miten muistisairas ihminen kohdataan? Tule mukaan muistitietoiltoihin, jotka järjestetään torstaisin 4.4. ja 11.4.2019 klo 17.00-19.00 Kouvolan seudun Muisti ry:n kokoustilassa, Hallituskatu 7 B, 4.krs, Kouvola. Maksuton valmennus on tarkoitettu muistisairaan läheisille. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan. Tilaisuus on kahden kerran kokonaisuus ja se järjestetään, jos osallistujia on vähintään 5. Ilmoittautuminen 28.3.2019 mennessä p. 045 858 2333.

Muistisairauteen sairastuneiden yhteisökoti 2018

Muistiseinaarissa Muistiystävällisiä tekoja 21.8.2018 palkittiin vuoden 2018 yhteisökoti. Elimäen Puustelli ry täytti yhteisökoti haussa mainitut kriteerit:

- yhteisökoti sijaitsee yhdistyksen toiminta-alueella Kouvolassa tai Iitissä.

- yhteisökodissa on kiinnitetty huomiota kuntouttavaan asuinympäristöön ja sitä hyödynnetän kuntoutumisessa aktiivisesti.

- yhteisökodissa asukkaan on mahdollista jatkaa oman näköistä elämää.

- yhteisökodissa henkilökunnalla on tietoa erilaisista muistisairauksista ja he ovat kiinostuneita kehittämään hoitotyötä.

Lisäksi palkitsemisraati halusi nostaa erityisesti esiin sen, että elämä Elimäen Puustelli ry:n yhteisökodeissa ei rajoitu vain yhteisökotien seinien sisäpuolelle vaan sieltä liitytään luontevalla tavalla myös ympäröivään yhteisöön, käydään ajeluilla, tansseissa, kirkossa ja ostoksilla.

Vuoden Muisti-KaVeRi palkinto jaettiin Kouvolaan

Vuoden Muisti-KaVeRi palkinnon sai Kouvolan seudun Muisti ry:n Muisti-KaVeRi Riitta Virtanen. Hopeinen ansiomerkki tunnustuksena ansiokkaasta vapaaehtoistoiminnasta ojennettiin Muistiliiton 30-vuotisjuhlavuoden Muistigaala tilaisuudessa Maailman Alzheimer-päivänä 21.9.2018. Muisti-KaVeRi on tehtäväänsä sitoutunut ja koulutettu vapaaehtoinen henkilö, joka tukee muistisairaan ihmisen yksilöllistä arkea ja osallisuutta.

Kymenlaakson Muistiaktiivi-toiminta

Kymenlaakson Muistiaktiivit ovat muistisairauksiin sairastuneiden ihmisten ja heidän omaisten asiantuntijaryhmä. Maakunnallisen ryhmämme tehtävä on kommentoida ja tuoda esiin näkemyksiä alueen Muistiluotsin ja yhdistysten toiminnasta ja ottaa kantaa muistisairaiden ihmisten ja läheisten kannalta tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin.

Kymenlaakson Muistiaktiivien puheenjohtajana toimii Pentti Miettinen Kouvolasta ja sihteerinä toimii toiminnasta vastaava Tarja Levonen Kymenlaakson Muistiluotsista. Jäseniä ryhmässä on tällä hetkellä yhteensä 7 - mukaan mahtuu eri puolilta maakuntaa olevia sairastuneita ja läheisiä.

Kymenlaakson Muistiaktiivien ryhmän ei ole tarkoitus olla vertaistukiryhmä. Kokouksissa on aina jokin ajankohtainen aihe käsiteltävänä. Aiheeseen liittyen maakunnan aktiivit tekevät esimerkiksi kannanoton tai mielipidekirjoituksen,  joka toimitetaan eteenpäin. Tehdyistä kannanotoista saat tietoa esim. sihteeriltä.

Oletko kiinnostunut toimimaan ryhmässä? Ota rohkeasti yhteyttä, kerromme lisää!

Tarja Levonen p. 040 523 9697 tai tarja.levonen@kouvolanseudunmuisti.fi

Tulevia tapahtumia