Kouvolan seudun Muisti ry

Linkki luentotallenteisiin löytyy Materiaaleja ja linkkejä -alasivulta.

Tervetuloa Luonto lähelle -oppaan esittelytilaisuuteen 21.5.2019 klo 13

Luonto lähelle - opas luontokokemusten luomiseen muistisairaan kotona.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta geronomiopiskelijat Outi Blomberg ja Heidi Muurinen esittelevät opinnäytetyönä toteutettua opasta, jonka aiheena on luontokokemusten luominen muistisairaan kotiin. Tervetuloa oppaan esittelytilaisuuteen tiistaina 21.5.2019 klo 13.

Tilaisuus pidetään Kouvolan seudun Muisti ry:n kokoustilassa Hallituskatu 7 B, 4.kerros, Kouvola.

Muistifoorumi - muistisairaan ihmisen hyvä hoito ja voimaannuttava ohjaaminen

Muistifoorumi on muistiammattilaisille suunnattu maksuton verkostoitumistapahtuma Kouvolassa 22.5.2019 klo 12 -16. Tiedon lomassa on mahdollisuus tavata toisia muistiammattilaisia ja jakaa hyviä käytäntöjä. Ari Rosenvall (yleislääketieteen erikoislääkäri, muistisairauksien erityispätevyys) tulee luennoimaan Tutkimusnäyttöön perustuvasta muistisairaan hoidosta ja Stina Fågel Ikäinstituutista tulee kertomaan Myönteisen ohjaamisen merkityksestä. Välissä pidämme kahvitauon, tarjoilua varten tarvitaan ennakkoilmoittautuminen. Paikkana Kouvolan seudun ammattiopiston auditorio, Utinkatu 44. Tarkempi ohjelma täällä. Ilmoittautuminen on päättynyt.

Muistisairauteen sairastuneiden yhteisökoti 2018

Muistiseinaarissa Muistiystävällisiä tekoja 21.8.2018 palkittiin vuoden 2018 yhteisökoti. Elimäen Puustelli ry täytti yhteisökoti haussa mainitut kriteerit:

- yhteisökoti sijaitsee yhdistyksen toiminta-alueella Kouvolassa tai Iitissä.

- yhteisökodissa on kiinnitetty huomiota kuntouttavaan asuinympäristöön ja sitä hyödynnetän kuntoutumisessa aktiivisesti.

- yhteisökodissa asukkaan on mahdollista jatkaa oman näköistä elämää.

- yhteisökodissa henkilökunnalla on tietoa erilaisista muistisairauksista ja he ovat kiinostuneita kehittämään hoitotyötä.

Lisäksi palkitsemisraati halusi nostaa erityisesti esiin sen, että elämä Elimäen Puustelli ry:n yhteisökodeissa ei rajoitu vain yhteisökotien seinien sisäpuolelle vaan sieltä liitytään luontevalla tavalla myös ympäröivään yhteisöön, käydään ajeluilla, tansseissa, kirkossa ja ostoksilla.

Vuoden Muisti-KaVeRi palkinto jaettiin Kouvolaan

Vuoden Muisti-KaVeRi palkinnon sai Kouvolan seudun Muisti ry:n Muisti-KaVeRi Riitta Virtanen. Hopeinen ansiomerkki tunnustuksena ansiokkaasta vapaaehtoistoiminnasta ojennettiin Muistiliiton 30-vuotisjuhlavuoden Muistigaala tilaisuudessa Maailman Alzheimer-päivänä 21.9.2018. Muisti-KaVeRi on tehtäväänsä sitoutunut ja koulutettu vapaaehtoinen henkilö, joka tukee muistisairaan ihmisen yksilöllistä arkea ja osallisuutta.

Kymenlaakson Muistiaktiivi-toiminta

Kymenlaakson Muistiaktiivit ovat muistisairauksiin sairastuneiden ihmisten ja heidän omaisten asiantuntijaryhmä. Maakunnallisen ryhmämme tehtävä on kommentoida ja tuoda esiin näkemyksiä alueen Muistiluotsin ja yhdistysten toiminnasta ja ottaa kantaa muistisairaiden ihmisten ja läheisten kannalta tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin.

Kymenlaakson Muistiaktiivien puheenjohtajana toimii Pentti Miettinen Kouvolasta ja sihteerinä toimii toiminnasta vastaava Tarja Levonen Kymenlaakson Muistiluotsista. Jäseniä ryhmässä on tällä hetkellä yhteensä 6 - mukaan mahtuu eri puolilta maakuntaa olevia sairastuneita ja läheisiä.

Kymenlaakson Muistiaktiivien ryhmän ei ole tarkoitus olla vertaistukiryhmä. Kokouksissa on aina jokin ajankohtainen aihe käsiteltävänä. Aiheeseen liittyen maakunnan aktiivit tekevät esimerkiksi kannanoton tai mielipidekirjoituksen,  joka toimitetaan eteenpäin. Tehdyistä kannanotoista saat tietoa esim. sihteeriltä.

Oletko kiinnostunut toimimaan ryhmässä? Ota rohkeasti yhteyttä, kerromme lisää!

Tarja Levonen p. 040 523 9697 tai tarja.levonen@kouvolanseudunmuisti.fi

Tulevia tapahtumia