Kouvolan seudun Muisti ry

HUOMIO!

Poikkeuksellisina aikoina tarvitaan poikkeuksellisia keinoja. Kun fyysiset kohtaamiset vähenevät, on yhteinen tehtävämme etsiä uusia keinoja auttaaksemme niitä, jotka muuten jäisivät yksin ja ilman apua.

Kymenlaakson Muistiluotsin työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostilla. Suunnittelemme parhaillaan vaihtoehtoista toimintaa mm. WhatsApp-ryhmiä.

Lisätietoja p. 040 523 9697.

Leilan blogi 30.03.2020

No niin nyt se sitten taas tapahtui, täysin odottamatta kulkutauti iski, johan siitä onkin kymmeniä vuosia, kun samaa viimeksi on tapahtunut. Tuntui, kuin koko maa pysähtyisi. Ensimmäisenä meidät vanhat sitten karanteeniin, sehän nosti mieleen heti vastarinnan, kunnes tarkemmin alkoi ajatella meidän nuorta sukupolveamme. Ei muuta, kuin järki käteen. Jaahas mitenkä tämän ajan nyt saa kulumaan, kaikki harrastukset ovat katkolla. Pitkään mietittyä aloin kirjoittaa itselleni lukujärjestystä, ihan niin kuin koulussa ennen päivän työt siihen kaikki. Nyt oli itse keksittävä miten hauskuuttaa itseäni. Kun aloin silittää laitoin vanhan flamenco-levyn soimaan ja aloin liikehtiä sen tahdissa. Eihän se mitään hienoa ollut, en ole nuorenakaan osannut tanssia, saatikka tällaisena vanhana ja kankeana, lopuksi se nauratti itseänikin. Raittiissa ilmassa kävely on myös poikaa, kun ei uskalla vielä mennä mereen uimaan. Kävin kyllä rannalla kokeilemassa merivettä, mutta se oli karsean kylmää. Metsässä kävelin katsomassa mustikanvarpuja, ne näyttivät tosi hyvältä, kesällä saa varmasti hyvin marjoja. Sitä on huomannut, että voi tehdä kaikenlaista sellaistakin mitä ei ole pitkään aikaan edes muistanut. Ja kuulkaa hyvät ihmiset haaveilla voi aina, siitä mitä sitten tekee, kun tämä kaikki on ohi. Minäkin haaveilin, että saisin joskus teatterilla esittää Edith Piafia, ja laulaa hänen bravuurinsa hymnin rakkaudelle. Kaikkea sitä vanha halajaa, enhän minä edes sopisi hänen osaansa, Edith oli pieni siro varpunen ja minä olen sen kokoinen mitä ennen sanottiin hevosen puolikkaaksi, mutta mitäs sitten, ei haitta. Muistakaa hyvä ihmiset mitä kunnioitettavat sotaveteraanimme sanoivat, ei saa jäädä tuleen makaamaan. Rakkaat kanssakulkijat muistakaa, että aurinko nousee jälleen huomenna ja huomenna tulee taas hyvä päivä.

-Leila Blomerus, muistiaktiivi

Jäsenillat keväällä 2020 yhdistyksen kokoustilassa. Tervetuloa!

Keskiviikkoisin klo 18 kaikille avoimet jäsenillat:

• 22.1. Terveydenhoitaja Tanja Laitinen, Kymsote "Omaishoitajien hyvvinvoinnin ja jaksamisen tukeminen"
  • 19.2. Geriatri, ylilääkäri Sari Mäkelä, Kymsote "Muistisairaan hoitopolku Kouvolassa"
  • PERUTTU 18.3. Fysioterapeutti Päivi Inkilä, Kymsote "Luustoinfo ja ohjeita tasapainon kehittämiseen ja kaatumisen ehkäisyyn"
  • 22.4. kahvi + ohjelmaa klo 17 ja
  • 22.4. klo 18 kevätkokous

Lisätietoja: ohjelma- ja retkivastaava Tuija Ahola p. 044 2961 194 tai toimisto p. 040 523 9697.

Omahoitovalmennus-toiminta

Tukea iäkkäille pariskunnille, joiden elämää muistisairaus koskettaa.

Vanhustyön keskusliiton Omahoitovalmennus-ryhmien tavoitteena on käsitellä muistisairauden tuomaan uuteen elämäntilanteeseen liittyviä tunteita sekä oppia tunnistamaan ja löytää voimavaroja arkeen ja tulevaisuuteen. Ryhmä on tarkoitettu pariskunnille, joista toisen muistisairaus on varhaisessa vaiheessa. Osallistujat valitaan haastattelun perusteella. Ryhmään osallistuu 6-8 pariskuntaa.

Omahoitovalmennus-ryhmän aloitus on siirretty syksylle 2020. Ryhmään mukaan valituille pariskunnille ilmoitetaan tarkempi ajankohta myöhemmin.

Ilmoittautumiset ja lisätietoja Tarja Levonen p. 040 523 9697

Kymenlaakson Muistiluotsin Muistiaktiivit

Muistiaktiivit on muistisairaiden ja heidän läheistensä maakunnallinen asiantuntijaryhmä. Muistiaktiivien tehtävänä on kommentoida ja tuoda esiin näkemyksiä Muistiluotsin toiminnasta ja kiinnittää huomiota ja ottaa kantaa muistisairaiden ihmisten ja läheisten kannalta tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin. Muistiaktiivien toiminta Kymenlaaksossa on alkanut vuonna 2017. Työryhmässä on mukana 7 jäsentä, kolmesta eri kunnasta ja molemmista muistiyhdistyksistä. Muistiaktiivien puheenjohtajana toimii Toivo Mielonen ja sihteerinä Tarja Levonen.

Yhteydenotot: Tarja Levonen p. 040 523 9697 tai tarja.levonen@kouvolanseudunmuisti.fi

Muistiaktiivien ajatuksia Muistiystävällisestä Kymenlaaksosta:

• kukaan ei selviä yksin
  • muistiyhdistyksestä sain elämääni uuden sykkeen
  • kertominen oli paras päätökseni
  • hyvää mieltä luonnosta, liikunnasta ja ystävistä
  • vertaistukiryhmät
  • rakkaus kuuluu kaikille