Kouvolan seudun Muisti ry

Linkki luentotallenteisiin löytyy Materiaaleja ja linkkejä -alasivulta.

Syyskokous torstaina 29.11.2018 klo 18.00 yhdityksen jäsenille

Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous järjestetään torstaina 29.11.2018 klo 18.00 yhdistyksen kokoustilassa osoitteessa Hallituskatu 7 B, 4. kerros, Kouvola.

Kokouksessa hyväksytään yhdistyksen sääntömuutokset. Saavuthan paikalle ajoissa, ennen syyskokousta muistiluotsityöntekijät esittelevät Konstikoppaa ja kahvitarjoilu alkaa klo 17.00. Konstikoppa on arkipäivän elämää helpottavia ja turvallisuutta lisääviä laitteita sisältävä matkalaukku. Konstikoppa sisältää lähes 20 erilaista laitetta, mm. helppokäyttöisen älypuhelimen, kuuntelunvahvistimen, elektronisen ovisilmän ja paikannuslaitteen

Tervetuloa Muistibrunssille torstaina 22.11.2018 klo 10.00 - 12.00

Kymenlaakson Muistiluotsi kutsuu suunnittelemaan ensi kevään Muistiluotsin toimintoja. Tule kanssamme ideoimaan ja nauttimaan brunssia (=aamiaisen ja lounaan yhdistelmä). Paikka: Ravintola Antell Rata, Hallituskatu 7 B, pohjakerros. Ilmoittautuminen mukaan 19.11.2018 menessä Kymenlaakson Muistiluotsi, Tarja puh. 040 523 9697.

Yhdistyksen pikkujoulut torstaina 13.12.2018 klo 14.00 - 17.00

Yhdistyksen pikkujoulut aloitetaan avoimien yhteislaulujen merkeissä yhdistyksen kokoustilassa osoitteessa Hallituskatu 7 B, 4. kerros, Kouvola. Tuttujen joululaulujen jälkeen saamme nauttia riisipuuroa, pipareita ja kahvia. Luvassa mukavaa yhdessäoloa ja yllätysohjelmaa! Tervetuloa!

Tulossa keväällä 2019 Muistisairaan psykoterapeuttinen hoito ja hoiva -koulutus

Kuusipäiväinen koulutuskokonaisuus sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat muistisairastuneita henkilöitä ja heidän läheisiään. Kouluttajana Sanna Aavaluoma. Hän on kehittänyt ryhmä- pari- ja perheterapeuttisia työmuotoja muistisairaille ja heidän läheisilleen vuodesta 2000.

Koulutus järjestetään kerran kuukaudessa alkaen torstaina 31.1.2019 klo 9.00 - 16.00. Paikkan Kouvolan seudun Muisti ry:n kokoustila. Muut koulutuspäivät ovat 21.2., 1.3., 12.4., 3.5. ja 13.6.2019. Koulutuksen hinta on 600€ (sis. alv) / osallistuja. Koulutus sisältää edellä mainitut kuusi seminaaripäivää, muistiinpanovälineet, muistitikun runsaalla materiaalilla ja Sanna Aavaluoman kirjan "Muistisairaan psykoterapeuttinen hoito ja hoiva". Tarkempi ohjelma, lisätietoja ja ilmoittautuminen puh. 040 523 9697.

Muistisairauteen sairastuneiden yhteisökoti 2018

Muistiseinaarissa Muistiystävällisiä tekoja 21.8.2018 palkittiin vuoden 2018 yhteisökoti. Elimäen Puustelli ry täytti yhteisökoti haussa mainitut kriteerit:

- yhteisökoti sijaitsee yhdistyksen toiminta-alueella Kouvolassa tai Iitissä.

- yhteisökodissa on kiinnitetty huomiota kuntouttavaan asuinympäristöön ja sitä hyödynnetän kuntoutumisessa aktiivisesti.

- yhteisökodissa asukkaan on mahdollista jatkaa oman näköistä elämää.

- yhteisökodissa henkilökunnalla on tietoa erilaisista muistisairauksista ja he ovat kiinostuneita kehittämään hoitotyötä.

Lisäksi palkitsemisraati halusi nostaa erityisesti esiin sen, että elämä Elimäen Puustelli ry:n yhteisökodeissa ei rajoitu vain yhteisökotien seinien sisäpuolelle vaan sieltä liitytään luontevalla tavalla myös ympäröivään yhteisöön, käydään ajeluilla, tansseissa, kirkossa ja ostoksilla.

Vuoden Muisti-KaVeRi palkinto jaettiin Kouvolaan

Vuoden Muisti-KaVeRi palkinnon sai Kouvolan seudun Muisti ry:n Muisti-KaVeRi Riitta Virtanen. Hopeinen ansiomerkki tunnustuksena ansiokkaasta vapaaehtoistoiminnasta ojennettiin Muistiliiton 30-vuotisjuhlavuoden Muistigaala tilaisuudessa Maailman Alzheimer-päivänä 21.9.2018. Muisti-KaVeRi on tehtäväänsä sitoutunut ja koulutettu vapaaehtoinen henkilö, joka tukee muistisairaan ihmisen yksilöllistä arkea ja osallisuutta.

Muisti-KaVeRi -koulutus vapaaehtoisille

Katso valikosta kohdasta Vapaaehtoistoiminta - ilmoittautumiset Kouvolassa ja Kotkassa järjestettävään koulutukseen ovat alkaneet.

Kymenlaakson Muistiaktiivi-toiminta

Kymenlaakson Muistiaktiivit ovat muistisairauksiin sairastuneiden ihmisten ja heidän omaisten asiantuntijaryhmä. Maakunnallisen ryhmämme tehtävä on kommentoida ja tuoda esiin näkemyksiä alueen Muistiluotsin ja yhdistysten toiminnasta ja ottaa kantaa muistisairaiden ihmisten ja läheisten kannalta tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin.

Kymenlaakson Muistiaktiivien puheenjohtajana toimii Pentti Miettinen Kouvolasta ja sihteerinä toimii toiminnasta vastaava Tarja Levonen Kymenlaakson Muistiluotsista. Jäseniä ryhmässä on tällä hetkellä yhteensä 7 - mukaan mahtuu eri puolilta maakuntaa olevia sairastuneita ja läheisiä.

Kymenlaakson Muistiaktiivien ryhmän ei ole tarkoitus olla vertaistukiryhmä. Kokouksissa on aina jokin ajankohtainen aihe käsiteltävänä. Aiheeseen liittyen maakunnan aktiivit tekevät esimerkiksi kannanoton tai mielipidekirjoituksen,  joka toimitetaan eteenpäin. Tehdyistä kannanotoista saat tietoa esim. sihteeriltä.

Oletko kiinnostunut toimimaan ryhmässä? Seuraava kokous pidetään 16.11.2018 klo 14 - 16 Kouvolan seudun Muisti ry:n toimistossa (Hallituskatu 7 B, 4. kerros, Kouvola). Kokouspaikka vaihtelee. Ota rohkeasti yhteyttä, kerromme lisää!

Tarja Levonen p. 040 523 9697 tai tarja.levonen@kouvolanseudunmuisti.fi

Tulevia tapahtumia