Kouvolan seudun Muisti ry

HUOMIO!

Kouvolan seudun Muisti ry ja Kymenlaakson Muistiluotsi noudattavat THL:n ja valtiovallan suosituksia koronavirus epidemian hillitsemiseksi. Sen vuoksi lähikontaktissa tapahtuva ryhmätoiminta on edelleen tauolla. Seuraamme ohjeistuksia ja reagoimme niihin.

Voit itse vähentää tartuntariskiä:

• Huolehdi käsihygieniasta.
  • Yski nenäliinaan tai hihan yläosaan.
  • Pysy kotona, jos sinulla on lieviäkin hengitystieoireita.
  • Pidä yhteyttä läheisiisi, mutta vältä lähikontakteja muiden ihmisten kanssa.
  • Vältä tarpeetonta liikkumista ja oleskelua suurissa väkijoukoissa, asiointia ruuhka-aikaan ja pitempiaikaista oleskelua kaupoissa. Pidä turvaväli muihin ihmisiin.
  • Muista ulkoilla. Liiku luonnossa ja paikoissa, joissa on väljempää. Pidä silloinkin muihin ihmisiin parin metrin etäisyys.

Kymenlaakson Muistiluotsi tarjoaa tukea ja keskusteluapua muistiin, muistisairauksiin ja aivoterveyteen liittyvissä asioissa puhelimitse, sähköpostitse tai etäyhteydellä arkisin klo 9–15. Meidät tavoittaa koko kesän ajan.

Tarja Levonen 040 523 9697

Jenni Pussinen 045 858 2333

Tiina Orava 050 518 7630

Sanna Hellsten 045 270 4003

Suunnittelutapaamiset

Tule mukaan suunnittelemaan ja ideoimaan vuoden 2021 Muistiluotsitoimintaa. Samalla tapaat muistiluotseja ja kuulet syksyn toiminnasta.

Kouvolassa 19.8. klo 10 Jaakonpuistossa.

Kotkassa 20.8. klo 10 Katariinan Meripuistossa.

Toimintaa etäyhteydellä

Ohjattua kotijumppaa silloin kun sinulle sopii

Oletko kaivannut keskiviikon avointa jumpparyhmää? Ryhmä on ollut tauolla jo kaksi kuukautta. Nyt sinulla on mahdollisuus jumpata tutun fysioterapeutti Marita Mannosen ohjaamana. Voit jumpata omassa kodissasi, juuri silloin kun haluat ja vaikka monta kertaa päivässä. Marita on tehnyt meille kaksi erilaista jumppavideota. Pyydä itsellesi maksutta Jenniltä oma video, jota voit katsoa tietokoneestasi, puhelimesta tai tabletilta, jenni.pussinen@kouvolanseudunmuisti.fi

Leilan blogi 14.05.2020

Taas on kevätaamu auennut kauniina auringonpaisteessa. Hyvä päivä tehdä pihatöitä. Aamupalaa syödessä tuli mieleen Kari Rydmanin aikanaan tekemä laulu: elämä on kaunis, kaunis niin, ja tietäni mä kuljen, kuljen mielin avoimin. Aloin laulaa sitä itsekin ja kas' siitä tuli itselle tosi hyvä mieli. Ei muuta, kun vaatteet päälle ja ulos pihahommiin. Siinä kyllä huomasi, että minkä syksyllä taakseen jäätää sen keväällä edestään löytää. Kun olin muutaman kärrillisen haravoinut oli istuttava lepäämään,  ei se ikä olekaan mikään asenne kysymys, kyllä kohta 80 vuoden ikä vaatii veronsa, mutta ei huolta huilitaan välillä. Tässähän päivien pituus lyhenee, kun on jotain kivaa tekemistä. Ulkona kauniissa auringonpaisteessa on kiva olla. Hyvät kanssa kulkijat keksikää jotain tekemistä mikä teistä on mukavaa ja jota jaksatte tehdä. Tuli vielä mieleen erään 1690-luvulla eläneen ajattelijan kirjoitus, se on ollut minun kamarini seinällä jo monta vuosikymmentä. Laitan tähän osan siitä, se kuuluu näin: ”Ole oma itsesi, äläkä pelkää olla hellä. Älä suhtaudu kyynisesti rakkauteen, sillä kaiken arkipäiväisen roudan keskellä se nousee kuin ruoho tuoreena joka kevät. Ole sovussa luojasi kanssa, millaiseksi hänet sitten kuvitteletkin. Maailmassa on paljon riistoa ja särkyneitä unelmia, mutta se on sittenkin KAUNIS MAAILMA” Jaksamisia kaikille.

Leilan blogi 16.04.2020

Kylläpä päivät tuntuvat pitkiltä, kun pitää pysytellä kotosalla. Mietiskelin, että mitähän tässä keksisi. No, aloinpa muistella lapsuusaikaani. Olen monesti ajatellut, kun olen ikäisteni kanssa jutellut, ja he ovat sanoneet, että: ”kyllä ennen kaikki oli paremmin”. ”VÄÄRIN!”. Kyllä minun ikäisteni, sodan jälkeisten lasten, pitäisi muistaa, ettei ollut. Ruoka oli kortilla, äidit kävivät kiertelemässä maaseuduilla etsimässä, josko sieltä olisi saanut ostaa jotain. Kotkan edustalle tuli isoja Jenkki-laivoja ruokalastissa. Me lapset soudettiin veneillä laivojen luo. Merimiehet olivat ihania. He heittelivät meille lapsille suklaata, purukumia, karkkia ja erilaisia hedelmiä. Niistä tehtiin aina tasajako, että jokainen sain saman verran. Pitihän meidän esittää uimahyppyjä ja sukelluksia tai laulaa yhdessä merimiehille. Muistan, kuinka isäni kanssa rakennettiin yhdessä meille venettä. Minäkin sain puukon käteeni ja piti sillä vuolla tappeja veneeseen. Olin vasta palannut Ruotsista kotiin, sanaakaan en osannut suomea, no siinähän kävi sitten niin, että vuolaisin peukalooni. Isäni ei huomannut mitään, enkä minä osannut suomeksi sanoa mitään. Lähdin kotiin ja istuin pihalla peukaloa puristaen, kun naapuri tuli hätiin ja vei minut sisälle äidin luo. Kun vene valmistui, isäni opetti minut soutamaan. Siitä aukeni minulle uusi maailma. Soutelin yksin lähisaariin, joissa vietin luonnonhelmassa paljon aikaa. Siitä lähtien on luonnossa liikkuminen ollut minulle tärkeää aivan kuin merikin. Annoin silloin merelle pikkusormen ja se vei minulta koko käden. Mutta olen vuosien kuluessa huomannut kuinka hyvää luonnossa ja merellä liikkuminen tekee ihmiselle. Se rauhoittaa mielen, että jaksaa taas jatkaa elämän taivalta. No tästä huomasi taas, että vaikka lähimuisti välillä vähän pätkii niin vanhat asiat muistaa hyvin. Ei muuta kuin odotellaan kesää, se on jo ihan lähellä, aivan kulman takana. Tsemppiä teille kaikille, kyllä me yhdessä selviämme tästäkin.

Leilan blogi 30.03.2020

No niin nyt se sitten taas tapahtui, täysin odottamatta kulkutauti iski, johan siitä onkin kymmeniä vuosia, kun samaa viimeksi on tapahtunut. Tuntui, kuin koko maa pysähtyisi. Ensimmäisenä meidät vanhat sitten karanteeniin, sehän nosti mieleen heti vastarinnan, kunnes tarkemmin alkoi ajatella meidän nuorta sukupolveamme. Ei muuta, kuin järki käteen. Jaahas mitenkä tämän ajan nyt saa kulumaan, kaikki harrastukset ovat katkolla. Pitkään mietittyä aloin kirjoittaa itselleni lukujärjestystä, ihan niin kuin koulussa ennen päivän työt siihen kaikki. Nyt oli itse keksittävä miten hauskuuttaa itseäni. Kun aloin silittää laitoin vanhan flamenco-levyn soimaan ja aloin liikehtiä sen tahdissa. Eihän se mitään hienoa ollut, en ole nuorenakaan osannut tanssia, saatikka tällaisena vanhana ja kankeana, lopuksi se nauratti itseänikin. Raittiissa ilmassa kävely on myös poikaa, kun ei uskalla vielä mennä mereen uimaan. Kävin kyllä rannalla kokeilemassa merivettä, mutta se oli karsean kylmää. Metsässä kävelin katsomassa mustikanvarpuja, ne näyttivät tosi hyvältä, kesällä saa varmasti hyvin marjoja. Sitä on huomannut, että voi tehdä kaikenlaista sellaistakin mitä ei ole pitkään aikaan edes muistanut. Ja kuulkaa hyvät ihmiset haaveilla voi aina, siitä mitä sitten tekee, kun tämä kaikki on ohi. Minäkin haaveilin, että saisin joskus teatterilla esittää Edith Piafia, ja laulaa hänen bravuurinsa hymnin rakkaudelle. Kaikkea sitä vanha halajaa, enhän minä edes sopisi hänen osaansa, Edith oli pieni siro varpunen ja minä olen sen kokoinen mitä ennen sanottiin hevosen puolikkaaksi, mutta mitäs sitten, ei haitta. Muistakaa hyvä ihmiset mitä kunnioitettavat sotaveteraanimme sanoivat, ei saa jäädä tuleen makaamaan. Rakkaat kanssakulkijat muistakaa, että aurinko nousee jälleen huomenna ja huomenna tulee taas hyvä päivä.

-Leila Blomerus, muistiaktiivi

Jäsenillat syksyllä 2020 yhdistyksen kokoustilassa. Tervetuloa!

Keskiviikkoisin klo 18 kaikille avoimet jäsenillat. Ajankohdat varmistuvat myöhemmin.

Lisätietoja: ohjelma- ja retkivastaava Tuija Ahola p. 044 2961 194 tai toimisto p. 040 523 9697.

Omahoitovalmennus-toiminta

Tukea iäkkäille pariskunnille, joiden elämää muistisairaus koskettaa.

Vanhustyön keskusliiton Omahoitovalmennus-ryhmien tavoitteena on käsitellä muistisairauden tuomaan uuteen elämäntilanteeseen liittyviä tunteita sekä oppia tunnistamaan ja löytää voimavaroja arkeen ja tulevaisuuteen. Ryhmä on tarkoitettu pariskunnille, joista toisen muistisairaus on varhaisessa vaiheessa. Osallistujat valitaan haastattelun perusteella. Ryhmään osallistuu 6-8 pariskuntaa.

Omahoitovalmennus-ryhmän aloitus on siirretty syksylle 2020. Ryhmään mukaan valituille pariskunnille ilmoitetaan tarkempi ajankohta myöhemmin.

Ilmoittautumiset ja lisätietoja Tarja Levonen p. 040 523 9697

Kymenlaakson Muistiluotsin Muistiaktiivit

Muistiaktiivit on muistisairaiden ja heidän läheistensä maakunnallinen asiantuntijaryhmä. Muistiaktiivien tehtävänä on kommentoida ja tuoda esiin näkemyksiä Muistiluotsin toiminnasta ja kiinnittää huomiota ja ottaa kantaa muistisairaiden ihmisten ja läheisten kannalta tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin. Muistiaktiivien toiminta Kymenlaaksossa on alkanut vuonna 2017. Työryhmässä on mukana 7 jäsentä, kolmesta eri kunnasta ja molemmista muistiyhdistyksistä. Muistiaktiivien puheenjohtajana toimii Toivo Mielonen ja sihteerinä Tarja Levonen.

Yhteydenotot: Tarja Levonen p. 040 523 9697 tai tarja.levonen@kouvolanseudunmuisti.fi

Muistiaktiivien ajatuksia Muistiystävällisestä Kymenlaaksosta:

• kukaan ei selviä yksin
  • muistiyhdistyksestä sain elämääni uuden sykkeen
  • kertominen oli paras päätökseni
  • hyvää mieltä luonnosta, liikunnasta ja ystävistä
  • vertaistukiryhmät
  • rakkaus kuuluu kaikille