Runoja ja laulua Etelä-Pohjanmaan Kiitosjuhlassa

1.10.2019

Maailman Alzheimer-päivänä 21. syyskuuta juhlittiin Etelä-Pohjanmaan vapaaehtoisten Kiitosjuhlaa. Juhlassa oli paljon taidetta runojen, puheiden ja laulun muodossa.

Tilaisuuden avasi yhdistyksen oma Runosaappaat ryhmä esittäen ”KENTTÄPOSTIA Terveiset täältä jostain” runoteoksen. Teoksessa päästiin sodanaikaisiin tunnelmiin kirjeiden muodossa ja saatiin ihailla taidokasta runonlausuntaa.

Muistiliiton tervehdyksen jälkeen vapaaehtoiset Kaarina, Talvi ja Lauri jakoivat ajatuksiaan vapaaehtoisuudesta ja siitä, mitä se antaa heille omassa elämässään. Kaarina on Muistiaktiivi ja Vertaislinja päivystäjä sekä pitkän linjan yhdistystoimina Etelä-Pohjanmaan muistiyhdistyksessä. Talvi toimii ryhmänohjaajana Seinäjoella. Lauri toimii Jalasjärven Jokipiissä ryhmän puheenjohtajana viidettä vuotta. Laurin ryhmä on aktiivinen ja toimelias miestenryhmä.

Juhla jatkui muistiyhdistyksen naisten yllätysohjelmalla. He olivat sanoittaneet upean laulun yhdistyksen tärkeimmille, eli vapaaehtoisille. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Huhtamäki-Kuoppala kertoi puheessaan yhdistyksen vapaaehtoisuuden voimasta – siitä kuinka yhdistys perustettiin 32 vuotta sitten vapaaehtoisvoimin ja mitä kaikkea yhdistys onkaan saanut aikaan näinä vuosina. Puheen lomassa yhdistys palkitsi Vuoden muistiystävällinen teko-palkinnonsaajaksi Tuula Kuoppalan. Tuula toimii Muistikaverina ja on yksi Runosaappaat-ryhmän aktiivinen osa sekä tähdittää yhdistyksen tekemiä videoita Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa hankkeessa.

Kiitosjuhlan huikea osallistujajoukko, 55 henkilöä, sai nauttia juhlan päätteeksi kakkukahvit tutustuen toisiinsa ympäri maakuntaa.

Kirjoittaja: