Muistiperheen arjen iloja

21.6.2018

Jouni

Kuluva vuosi on ollut ohjelmantäyteinen, ja hyvä niin. Muistisairaan pitää parhaiten kunnossa sopiva elämänrytmi, eli tarpeeksi virikkeitä. Itselläni on tapana parhaiten rentoutua hyvän musiikin parissa. Iskelmäradio soi kotona koko ajan, ja yritän ammentaa siitä hyvää mieltä. Olen kyllä sitä mieltä, että eri tilanteissa sopii erilainen musiikkilaji. Hyvän ruokailun aikana mieluisin musiikki minulle on Francis Goyan upeat kitarasoolot.

Jouni ja Ulla

Pidämme molemmat musiikista myös rentouttavana harrastuksena, Jouni soittaa kitaraa ja Ulla tanssii Itämaista tanssia. Aivotyöskentely näiden parissa virkistää.

Lastenlapsista tytöt, 12 vuotta, 5 vuotta ja 4 vuotta, harrastavat tanssia, ja kävimme katsomassa heidän kevätnäytöstään. Olisiko geeniperimää? Pojan, 10 vuotta, pelejä käymme katsomassa jalkapallokentän reunalla. Hänen kehittymistään on ilo seurata. Isovanhempina olemme ylpeitä liikunnallisista lastenlapsistamme.

Hyvin sopi musikaaliksi tehty teatteri kappale Tytöt, jonka kävimme katsomassa Tampereen Työväen Teatterissa. Tytöt kertoo vuonna 1918 käydystä sisällissodasta ja perustuu Anneli Kannon kirjoittamaan kirjaan Veriruusut. Eeva Kontu oli upeasti säveltänyt musikaalin kappaleet.

Jouni

Olimme Ullan kanssa lukeneet Veriruusut, joka on hyvin puhutteleva ja koskettava. Minulle tämä aihe on erityisen läheinen, koska sukulaisiani on ollut sisällissodan jäljiltä vankileirillä Tammisaaressa. Kyllä kulttuuriharrastukset voimaannuttavat, niin tämäkin musikaali. Vaikka aihe on hyvin synkkä, siitä sai silti mielenrauhaa itselleen. Musiikki ikään kuin helpottaa vaikeidenkin asioiden läpi käymistä. Kulttuuria harrastaisi kyllä enemmänkin, jos hintataso olisi kohtuullisempi.

Aivojen ja musiikin tutkija Daniel J. Levitin kirjoittama Musiikki ja aivot -kirja on minulle hyvin rakas. Se on vakuuttanut minut musiikin tärkeydestä aivojen kautta ihmismieleen.

Jouni ja Ulla

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen kevätkausi alkaa olla lopullaan. Kauden päättäjäiset pidetään Pirkkalassa Haikan lavalla, jossa järjestetään Pirkkalan paikallisosaston 10 vuotisjuhlat, ennen päättäjäistansseja. Haikan lava on meille erityisen tärkeä ja tunteita kohottava, koska heinäkuussa tulee kuluneeksi 40 vuotta, kun tanssimme siellä häitämme.

Kirjoittajat:

Muistiaktiivit Jouni ja Ulla Rasi
jounirasi@gmail.comullarasi@gmail.com

Rasit.jpg

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.