Muistiasia on kaikkien asia – Liity jäseneksi!

11.12.2020

Syksyn 2020 aikana Muistiliitossa ja sen jäsenyhdistyksissä on ollut käynnissä jäsenhankintakampanja, jonka teema on Muistiasia on kaikkien asia. Kampanjan ajankohta on ollut haastava koronatilanteesta johtuen. Monia tilaisuuksia on jouduttu perumaan, minkä takia perinteistä kasvokkaista kampanjointia ja tapahtumien yhteydessä tapahtuvaa jäsenhankintaa ei ole voitu tehdä.

Monin paikoin yhdistykset eivät ole voineet toteuttaa myöskään jäsenistölle suunnattuja retkiä ja tapahtumia, mikä ehkä on saanut jotkut miettimään sitä, mitä jäsenmaksun maksamisella oikein saakaan.

Jäsenet ovat yhdistystoiminnan kulmakivi. Jokainen yhdistys tarvitsee aktiivisia jäseniä, mutta myös niitä jäseniä, jotka haluavat osoittaa jäsenmaksun maksamalla tukensa yhdistyksen tekemälle työlle.  Kampanjan teemaksi valikoitui Muistiasia on kaikkien asia, koska muistisairaus koskettaa lähes jokaista jossain vaiheessa elämää. Muistisairauteen voi sairastua perheenjäsen, ystävä, työkaveri tai esimerkiksi naapuri.

Mitä muistiyhdistyksen jäsen sitten saa jäsenmaksullaan ja miksi kannattaa olla yhdistyksen jäsen vaikka kannatusmielessä? Muistiyhdistykset tarjoavat tukea ja toimintaa ympäri Suomen lähes jokaisella paikkakunnalla. Yhdistysten tärkeimpiä toimintamuotoja ovat vertaistuki, ohjaus- ja neuvontatoiminta, tiedon levitys sekä vapaaehtoistoiminta. Muistiyhdistykset ovat muistisairaiden ihmisten ja läheisten yhdistyksiä, jotka tarjoavat osallistumisen sekä vaikuttamisen paikkoja kaikille. Yhdistykset mahdollistivat matalan kynnyksen kohtaamisia.

Henkilökohtaisena etuna jäsen saa myös rahanarvoisia jäsenetuja, joista osa on valtakunnallisia ja osa paikallisia sekä tietysti Muisti-lehden neljästi vuodessa postilaatikkoon. Mikä mielestäni kuitenkin on tärkeintä, jäsenyydellä tukee yhdistysten työtä sekä samalla muistisairaiden ihmistenja heidän läheistensä hyvää elämää. Kuka vain voi liittyä muistiyhdistyksen jäseneksi ja osoittaa siten tukensa muistityölle.

Kannattaa olla rohkeasti yhteydessä lähimpään muistiyhdistykseen ja tutustua sen monipuoliseen toimintaan sekä tekemään tärkeään työhön! Muistiyhdistykset ovat myös kuluvan vuoden poikkeusaikana muokanneet toimintaansa aikaan sopivaksi ja olleet muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä tukena. Yhdessä olemme enemmän ja voimme vaikuttaa muistiystävällisen yhteiskunnan puolesta. Tule mukaan ja liity jäseneksi lähimpään muistiyhdistykseen!

Lähimmän muistiyhdistyksen voi etsiä sivuiltamme.

Kirjoittaja: