Läsnäolo on muistisairaalle lahja

3.8.2018

Usein kysytään mitä lahjaksi tai miten muistaa merkkipäivänä muistisairasta? Mitä teen tervehdyskäynneillä? Tähän vastaan aina: Kerro hänelle hänestä.

Kerro niitä kauniita asioita, joita tiedät ja muistat yhteisistä asioista. Kerro, mistä hän pitää ja millainen hän oli äitinä/mummona/kummitätinä. Kerro, mitä näillä käsillä on tehty. Voit samalla koskettaa käsiä ja silittää niitä. Kerro hänelle, miten rakas hän on ja kuinka merkittäviä asioita hän on opettanut.

Laula tai soita musiikkia, kerro hänelle hänen lempilauluistaan ja ole lähellä. Aina ei tarvita sanoja. Voit kertoa uudelleen kauniita asioita. Muisteleminen vahvistaa sairastuneen itsetuntoa, omanarvontuntoa ja tuottaa mielihyvää.

Voit laittaa pienen taulun tai kortin hänestä pöydälle tai seinälle. Siinä voi muutamalla sanalla mainita asioita, joista hän pitää. Taulussa voi olla hänen lempikappaleensa, jota voi myös laulaa yhdessä. Mainita kannattaa syntymäpaikka ja koko nimi. Näin hekin, jotka eivät häntä tunne (esim. hoitajat, opiskelijat), voivat kohtaamis- ja hoitotilanteissa kertoa hänestä hänelle.

Usein kohtaamisissa ei tiedetä, mitä nyt sanoisin tai voiko samoja asioita sanoa uudelleen. Kyllä voi, kun sanoo ne aidosti ja lämminhenkisesti. Sanoilla ja juttelulla on väliä aina uudelleen ja uudelleen.

Lahja on myös olla läsnä kiireettömästi ja nauttia kesän makuja. Näin vahvistamme muistisairaan hyvinvointia. Vaikka lähimuisti huononee ja sairaus etenee, läsnäololla on merkitystä.

Muistisairas aistii meitä vaikkei hän osaa ilmaista enää itseään. Vahvistamme häntä, emme vaimenna.

Kirjoittaja:

muistiasiantuntija, sairaanhoitaja Sirpa Remahl
Suomen muistiasiantuntijat ry:n Alva-toiminta ja VALID-muistihoito- ja koulutuspalvelut

Sirpa Remahl.jpg

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.