Kirjastokortti ahkeraan käyttöön – aivot kiittävät

18.9.2018

Helsingin kaupunginkirjaston Muistiystävällinen Sanapaja on suunnattu muistisairauden lievässä vaiheessa oleville. Työpajassa jaetaan tunteita, ajatuksia ja kokemuksia, virikkeinä on runoja ja lyhyitä proosatekstejä.

Kirjasto oli jo lapsuudessani tärkeä paikka, ja muistan vieläkin ensimmäisen, pahvisen kirjastokortin numeron: se oli 106. Silloin Neiti Etsivä ratkaisi ongelmia näppärästi, Viisikko seikkaili Englannin nummilla ja Anni Swanin kirjat pitivät hyppysissään. Ja miten hyvää lukeminen tekikään aivoille, sitä vaan ei silloin tiennyt!

Pitkän linjan aivo- ja terveystutkija, neurologian dosentti Markku T. Hyyppä ottaa vahvasti kantaa lukemisen puolesta tänä vuonna julkaistussa Ikääntyvän muistikirjassa. Hän kertoo kirjassaan Yalen yliopistossa vuonna 2016 julkaistusta suuresta väestötutkimuksesta. Tutkimuksessa saatiin lukemisen osalta yksiselitteinen tulos: se kannattaa. Tutkimuksessa korostui erityisesti kaunokirjallisuuden lukeminen.

Muistin näkökulmasta tutkimuksen kiintoisimmat osiot liittyivät kuitenkin muistisairauksiin. Tutkimukseen osallistuneille suoritettiin aivotutkimuksia, joissa pystyttiin osoittamaan, että aktiivinen lukeminen hidastaa muistisairauden alkamista. Viime aikoina puhuttu muutenkin paljon siitä, kuinka keski-iän elämäntavat vaikuttavat muistisairauksien riskiin. Vaikuttaa siltä, että lukemisharrastus keski-iän vuosista vanhuuteen pienentää sitä.

Toinen lukemisen vaikutuksia selvittänyt aivotutkimus puolestaan osoitti, että mitä enemmän koehenkilöt olivat lukeneet varhaiskeski-iässä, sitä vähemmän haitallista amyloidia kertyi aivoihin kuuden tutkimusvuoden kuluessa. Aivojen kartoitustutkimusten avulla on pystytty osoittamaan, että kaunokirjallisuuden lukeminen vahvistaa aivosolujen välisiä yhteyksiä nimenomaan niillä aivoalueilla, jotka toimivat muistin ja mielikuvien alustoina, kertoo Markku T. Hyyppä kirjassaan.

Helsingin kaupunginkirjasto kehittää toimintaansa jatkuvasti, ja yksi erittäin mielenkiintoinen avaus on Muistiystävällinen Sanapaja, joka on suunnattu muistisairauden lievässä vaiheessa oleville helsinkiläisille. Saimme alun perin yhteydenoton kirjastosta, tapasimme suunnittelun merkeissä, ja tärkeässä roolissa heti suunnitteluvaiheessa oli Helsingin Muistiaktiivien ryhmä.

Suunnittelun tuloksena on lokakuussa toteutuva, neljän kerran työpajakokeilu. Työpajan pyrkimyksenä on jakaa tunteita, ajatuksia ja kokemuksia, virikkeinä muun muassa runoja ja lyhyitä proosatekstejä. Ohjaajana toimii kirjallisuusterapiaohjaaja. Toivottavasti kokeilu antaa sellaisia tuloksia, joita voidaan hyödyntää jatkossakin ja eri puolilla Suomea. Kirjasto on siis mukana tekemässä muistiystävällisiä tekoja.

Vielä yksi henkilökohtainen lukusuositus: Aivot, kirjoittajana David Eagleman. Se on erinomainen teos tämän ällistyttävän monipuolisen elimemme, aivojen, toiminnasta. Suosittelen!

Teija Mikkilä
Helsingin Alzheimer-yhdistys