Juhlatradition alkua Kymenlaakson Kiitosjuhlassa

Kymenlaakson historian ensimmäisiä muistivapaaehtoisten Kiitosjuhlaa vietettiin maanantaina 26.8. Anjalatalossa. Anjala on ollut aiemmin oma kuntansa, minkä jälkeen se oli osa Anjalankoskea ja nykyään Kouvolaa. Anjalatalon historia ulottuu 1940-luvulle asti, jolloin rakennus on toiminut varsinaisena monitoimitalona sisältäen kunnantalon, pankin, kirjaston, palokunnan, poliisilaitoksen sekä putkan toiminnot. Nyt tämän päivän monitoimijat, vapaaehtoiset koko maakunnasta, kokoontuivat yhteisen pitkän pöydän ääreen.

Kymenlaakson maakunnassa toimii kaksi muistiyhdistystä: Kouvolan sekä Kotkan yhdistys. Paikalla oli kirjava parinkymmenen hengen joukko, joista löytyi muun muassa muistiaktiiveja, hallitusten jäseniä, ryhmänohjaajia, kahvinkeittäjiä sekä muistikavereita. Ja ilahduttavasti paikalla oli myös useampi mies.

Illallisen tunnelmaa viihdytti näyttelijä Eveliina Lätti, joka toimi tarjoilija hahmona, tehtävään soluttautuneena ”valehenkilönä”. Saimme todistaa hänen toimestaan ruoka-annosten Instagram-kuvausta, juhlan tarjoiluiden maistelua, halua esittää musiikkia jne. Persoonallisesta tarjoilijasta kuoriutui lopuksi peruukin takaa näyttelijän oikea persoona.

Illan aikana nautittiin hyvän seuran ja ruoan lisäksi paikallisesta kansanmusiikkia ja iskelmää soittavasta Palkeet-yhtyeestä. Heiltä saimme kuulla elokuva- ja tv-sarjamusiikkia 1950-luvulta 2000-luvulle. Muutamia valssiaskeltakin nähtiin tanssilattialla pimenevässä elokuun illassa.

Kaiken kaikkiaan ilta oli hieno ylistys vapaaehtoistoiminnalle Kymenlaaksossa ja iso kiitos heille, jotka mahdollistavat muistiyhdistysten toiminnan alueella! Kiitos Kymenlaakson muistiluotsille erinomaisista järjestelyistä ja sekä Kouvolan että Kotkan yhdistyksille aktiivisesta osallistumisesta juhlaan. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuoden juhliin.

Kirjoittaja: