Herkällä korvalla ja siveltimellä

7.6.2018

Sopivat värit ilmestyvät paperille kokeilemalla, käden liike loihtii muotoja ja siveltimin pehmennetään akvarelliliitujen vetoja. Kun työt viimeisellä ryhmätapaamiskerralla ripustetaan kaikkien nähtäväksi, hämmästyy ryhmä itsekin aikaansaannoksiaan. Isoille papereille syntyneistä maalauksista ja piirustuksista aistii koskettavia kohtaamisia ja tarinoita, joita luovat ja tuotteliaat pienryhmät ovat jakaneet avoimesti toisilleen.

TATAMURI®-kuvataidetyöpajoja toteutettiin keväällä Tampereen kaupungin ja Pirkanmaan Muistiyhdistys ry:n yhteistyönä. Houkuttelevat taidevälineet ja innostava ohjaaja odottivat tulijoita valmiina. Parin tunnin työpajaa rytmittivät erilaiset jaksot, jotka sisälsivät taidetyöskentelyä piirtäen ja maalaten sekä vapautuneita, kuitenkin turvallisia ja ohjattuja keskusteluja.

Jokainen tuli ryhmään omalla elämänkokemuksellaan, avoimella mielellä ja halulla, eikä hänen tarvinnut tietää värioppia tai maalaus- tai piirustustekniikoita etukäteen. Liikkeelle lähdettiin varovasti, tutustuen välineisiin ja muihin osallistujiin.

Taidetyöpajoilla on monia myönteisiä vaikutuksia. Hienomotoriset taidot vahvistuvat ohjaajan hienotunteisessa ja asiantuntevassa ohjauksessa. Pienryhmä toimii vertaistukena sekä muistisairaalle että omaiselle, jotka tapaavat ryhmässä muita samassa elämäntilanteessa olevia. Kokemusten jakaminen turvallisessa ilmapiirissä keventää taakkaa, tukee jaksamista ja virkistää.

Erityisen hyvää palautetta osallistujat antoivat siitä, että taidetyöskentely edesauttoi luontevaa keskustelua ja tutustumista muihin ryhmäläisiin. Myös omasta puolisosta, jonka kanssa oli oltu yhdessä 50 vuotta, löytyi uusia puolia. Saman pöydän äärellä solmittiin uusia tuttavuuksia ja ystävyyksiä, sovittiin yhteisiä kahvi- ja lounashetkiä myös ryhmän toiminnan päätyttyä. Syntyi kipinöitä uuden harrastuksen jatkamiseen myös kotona, siksi vinkkejä taidevälineiden hankintapaikoista kyseltiin ahkerasti. Nämä kaikki vaikutukset ovat arvokkaita, suorastaan kullanarvoisia.

Kirjoittaja:

museolehtori Lila Heinola, Tampereen kaupunki

Lila Heinola.JPG

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.