Ålderns inverkan på minnet

Kuvituskuva: Kuoro laulaa yhdessä.

Ålderns inverkan på minnet

Åldrandet leder inte till att man förlorar minnet eller att inlärda saker försvinner.

En äldre persons hjärna väger endast obetydligt (cirka 8 procent) mindre än en ung persons hjärna. Vikten minskar på grund av att nervceller försvinner. Trots det kan kopplingarna mellan cellerna öka, vilket gör att hjärnan blir funktionsduglig och vis.

Effekterna av åldrandet på minnesfunktionen framgår starkast inom området för arbetsminnet och händelseminnet. Händelseminnet försvagas redan från och med yngre vuxen ålder, men det tidsmässigt och kvantitativt begränsade arbetsminnet blir mycket senare långsammare på grund av åldern. Inverkan av åldern framgår i synnerhet i situationer som kräver snabba reaktioner och att man lägger saker på minnet.

Ofta krävs det större koncentration och flera upprepningar för äldre än för yngre att lära sig nya saker. Då det gäller att lära sig något nytt så kopplar man å andra sidan ihop saker med information som redan finns i hjärnan samtidigt som man utnyttjar erfarenhet som man redan samlat under årens lopp. Därför kan äldre människor bättre än unga människor gestalta invecklade helheter.

Åldrandet påverkar minnesfunktionen, men det förekommer stora individuella skillnader. Hos vissa kan man lägga märke till förändringar redan före ålderdomen och hos andra som uppnått en betydligt högre ålder kan det vara svårt att lägga märke till några som helst förändringar. Det lönar sig att aktivera hjärnan och upprätthålla dess vitalitet oavsett ålder och förändrade livssituationer.