Etelä-Savon Muistiluotsi

Kuvituskuva: Kaksi naista jumppamattojen kanssa hymyilee.

Pieksämäen Muistiyhdistys ry

ETELÄ-SAVON MUISTILUOTSI

ETELÄ-SAVON MUISTILUOTSI - ASIANTUNTIJA- JA TUKIKESKUS MUISTISAIRAILLE JA HEIDÄN LÄHEISILLEEN

Etelä-Savon Muistiluotsi on osa valtakunnallista Muistiluotsi asiantuntija- ja tukiverkostoa, joka kuuluu  Muistiliiton toimintakokonaisuuteen. Suomessa on yhteensä 18 Muistiluotsikeskusta. Etelä-Savon Muistiluotsin toimintaa hallinnoi Mikkelin seudun Muisti ry. Toimipisteet sijaitsevat Mikkelissä (Porrassalmenkatu 26) ja Savonlinnassa (Kylpylaitoksentie 7), mutta toiminta-alueena on koko Etelä-Savon alue. Etelä-Savon Muistiluotsi tekee tiiviisti yhteistyötä alueella olevien Pieksämäen, Mikkelin ja Savonlinnan paikallisten muistiyhdistysten kanssa. Toimintaa rahoittaa STEA, sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus, Veikkauksen tuotoilla.

Etelä-Savon Muistiluotsi tarjoaa laajaa ja monipuolista tukea, tietoa ja toimintaa kohdennettuna ensisijaisesti muistisairaille ja heidän läheisilleen. Muistiluotsin toiminta jaetaan kolmeen osaan: asiakastyö, vaikuttamis- ja verkottumistyö sekä vapaaehtoistoiminnan tukeminen. Toimintaan kuuluvat esimerkiksi neuvonta- ja ohjaustyö, kurssi- ja vertaistukitoiminta sekä erilaiset asiantuntijaluennot.

PIEKSÄMÄELLÄ JÄRJESTETTÄVÄ SÄÄNNÖLLINEN TOIMINTA

Muistinvirkistys- ja vertaisryhmät henkilöille, joilla on alkava tai lievässä vaiheessa oleva muistisairaus.  Tapaamiset 2x/kk. Maksuton. Ryhmät ovat avoimia eli niihin voidaan ottaa myös uusia henkilöitä mukaan. Ohjaajana toimii Muistiluotsin työntekijä Heidi Kesänen. Toiminta ei edellytä muistiyhdistysjäsenyyttä. Mukaan toimintaan hakeutuminen tapahtuu Muistiluotsi-yhteydenoton kautta, p. 0400 174 706, heidi.kesanen@esmuistiluotsi.fi tai muistihoitajalta saatavalla yhteyden-ottopyyntölomakkeella.

Läheisten vertaistapaamiset henkilöille, joiden läheisellä on muistisairaus

Mukaan tapaamisiin voi tarvittaessa ottaa myös muistisairaan läheisen, heille järjestetään omaa  ohjattua toimintaa läheistapaamisen ajaksi.

Kevään 2024 tapaamiset Järjestötalon 2. kerroksen kokoushuoneessa 3 (os. Tasakatu 4-6) TORSTAISIN 18.1., 8.2., 7.3., 4.4. ja 16.5. klo 13.00-14.30. Ilmoittautuminen pyydetään etukäteen aina edeltävään päivään mennessä: p. 0400 174 706 tai p. 050 320 7771

Ohjaajina toimivat Heidi Kesänen Muistiluotsista ja Mari Nykänen Pieksämäen Omaishoitajat ry/OmaisOiva.

Tapaamisiin voi tulla myös kesken kauden itselle sopivina päivinä. Tapaamisiin osallistuminen ei edellytä yhdistysjäsenyyttä tai omaishoitosopimusta.

Videovälitteinen etäryhmä muistioireisille. Ryhmä on tarkoitettu muistisairauden lievässä vaiheessa oleville henkilöille. Osallistuminen tapahtuu omalla tietokoneella kotoa käsin Teams-sovelluksen kautta. Lisäksi tarvitset nettiyhteyden, sähköpostiosoitteen ja web-kameran (tai kannettavan tietokoneen). Ryhmässä on mahdollisuus ajatusten vaihtoon ja erilaisiin toiminnallisiin harjoituksiin. Jos olet kiinnostunut osallistumaan, ota yhteyttä Heidiin p. 0400 174 706.

KURSSIT

Reenaa aivojasi -kurssi

Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joilla on lievää muistin alenemista tai joilla on vähän aikaa sitten todettu muistisairaus. Ryhmässä saa tietoa, keskustellaan ja tehdään muistin huoltoon liittyviä harjoitteita. Kokoontumisia on 5 kertaa. Kurssiä järjestetään kysynnän mukaan.

Tiedustelut: Heidi Kesänen p. 0400 174 706, heidi.kesanen@esmuistiluotsi.fi

Vertaisuudesta voimaa -kurssi muistisairaiden omaisille ja läheisille

Haluatko...
- tietoa muistisairauksista, etuisuuksista ja palveluista sekä omaishoitajuudesta? - Keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa.
- Vinkkejä arjen haasteisiin

Kurssille on käytössä jatkuva ilmoittautuminen ja se järjestetään kun osallistujamäärä on täynnä. Tiedustelut Heidiltä p. 0400 174 706.

Muistiluotsin työntekijä tavattavissa ajanvarauksella (p. 0400 174 706). Annamme henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa mm. muistiin, muistisairauksiin, aivoterveyteen ja kuntoutukseen liittyvissä kysymyksissä. Tapaamiset asiakkaan kotona (kaupunkialueella) tai esimerkiksi Järjestötalolla.

Kysy lisää tarjolla olevasta toiminnasta työntekijältä:

Muistiluotsiasiantuntija Heidi Kesänen p. 0400 174 706, heidi.kesanen@esmuistiluotsi.fi

Katso myös Etelä-Savon Muistiluotsin sivut tästä

ja facebook-sivut tästä.