Pieksämäen Muistiyhdistys ry

ETELÄ-SAVON MUISTILUOTSI

ASIANTUNTIJA- JA TUKIKESKUS MUISTISAIRAILLE JA HEIDÄN LÄHEISILLEEN

Etelä-Savon Muistiluotsi on osa valtakunnallista Muistiluotsi asiantuntija- ja tukiverkostoa, joka kuuluu  Muistiliiton toimintakokonaisuuteen. Suomessa on yhteensä 18 Muistiluotsikeskusta. Etelä-Savon Muistiluotsin toimintaa hallinnoi Mikkelin seudun Muisti ry. Toimipisteet sijaitsevat Mikkelissä (Porrassalmenkatu 26) ja Savonlinnassa (Kylpylaitoksentie 7), mutta toiminta-alueena on koko Etelä-Savon alue. Etelä-Savon Muistiluotsi tekee tiiviisti yhteistyötä alueella olevien Pieksämäen, Mikkelin ja Savonlinnan paikallisten muistiyhdistysten kanssa. Toimintaa rahoittaa STEA, sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus, Veikkauksen tuotoilla.

Etelä-Savon Muistiluotsi tarjoaa laajaa ja monipuolista tukea, tietoa ja toimintaa kohdennettuna ensisijaisesti muistisairaille ja heidän läheisilleen. Muistiluotsin toiminta jaetaan kolmeen osaan: asiakastyö, vaikuttamis- ja verkottumistyö sekä vapaaehtoistoiminnan tukeminen. Toimintaan kuuluvat esimerkiksi neuvonta- ja ohjaustyö, kurssi- ja vertaistukitoiminta sekä erilaiset asiantuntijaluennot.

PIEKSÄMÄELLÄ JÄRJESTETTÄVÄ SÄÄNNÖLLINEN TOIMINTA

Voimaa vertaisuudesta -muistinvirkistysryhmä henkilöille, joilla on alkava tai lievässä vaiheessa oleva muistisairaus. Ryhmätapaamiset toteutetaan koronatilanteen vuoksi pienryhminä (max. 5 henkilöä). Tapaamisia 1-2x/kk. Maksuton. Ryhmät ovat avoimia eli niihin voidaan ottaa myös uusia henkilöitä mukaan. Ohjaajana toimii Muistiluotsin työntekijä Heidi Kesänen. Toiminta ei edellytä muistiyhdistysjäsenyyttä. Mukaan toimintaan hakeutuminen tapahtuu Muistiluotsi-yhteydenoton kautta, p. 0400 174 706, heidi.kesanen@esmuistiluotsi.fi tai muistihoitajalta saatavalla yhteyden-ottopyyntölomakkeella.

Läheisten vertaistapaamiset henkilöille, joiden läheisellä on muistisairaus:

Päivätapaamiset to 17.9. 15.10. ja 19.11. klo 12-13.30 Pieksämäen ABC-aseman (Vehkanotko 2) kokoushuoneessa. Ohjaajina Heidi Kesänen Muistiluotsilta ja Mari Nykänen Pieksämäen Omaishoitajat ry/OmaisOiva. Mukaan näihin tapaamisiin voi tarvittaessa ottaa myös muistisairaan läheisen, heille järjestetään omaa  ohjattua toimintaa läheistapaamisen ajaksi. Ilmoittautuminen pyydetään etukäteen (p. 040 152 6938 tai 0400 174 706) mikäli sairastunut läheinen tulee mukaan, jotta osaamme varata kaksi ohjaaja paikalle.

Ilta-aikaiset läheisten vertaistapaamiset ti 29.9., 27.10. ja 24.11. klo 17-18.30 Pieksämäen ABC-aseman (Vehkanotko 2) kokoustilassa. Ohjaajina vuorokerroin Heidi Kesänen Muistiluotsilta ja Taina Turtio Pieksämäen Omaishoitajat ry/OmaisOiva. Ei ennakkoilmoittautumista.

Tapaamisiin voi tulla myös kesken kauden itselle sopivina päivinä. Tapaamisiin osallistuminen ei edellytä yhdistysjäsenyyttä tai omaishoitosopimusta. Lisätiedot tarvittaessa p. 0400 174 706.

Joulukuussa ryhmien yhteinen joulupuuro to 10.12. klo 16.00.

UUTTA! Halutessa mahdollisuus osallistua myös etäryhmiin (puhelimitse kokoontuvat ryhmät ja videoyhteydellä kokoontuvat ryhmät).

Muistiluotsin työntekijä tavattavissa ajanvarauksella (p. 0400 174 706). Annamme henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa mm. muistiin, muistisairauksiin, aivoterveyteen ja kuntoutukseen liittyvissä kysymyksissä. Tapaamiset asiakkaan kotona (kaupunkialueella) tai esimerkiksi Järjestötalolla.

Muistiluotsi on lisäksi tavattavissa syksyn aikana Veturitorin Vinkkivarikolla (Prisman aulassa lasten leikkitilan puoleisessa sisääntuloaulassa) torstaina 24.9., 15.10. ja 5.11. ja 3.12. klo 15-17.

Kysy lisää tarjolla olevasta toiminnasta työntekijältä:

Muistiluotsiasiantuntija Heidi Kesänen p. 0400 174 706, heidi.kesanen@esmuistiluotsi.fi

Katso myös Etelä-Savon Muistiluotsin sivut tästä

ja facebook-sivut tästä.