Kuvituskuva: Kaksi naista jumppamattojen kanssa hymyilee.

Pieksämäen Muistiyhdistys ry

TOIMINTA

Pieksämäen Muistiyhdistys ry:n toimintamuotoja ovat:

• ohjaus ja neuvonta muistiin ja aivoterveyteen liittyvissä asioissa
  • virkistystapahtumat
  • Muistikahvilatoimintaa kylille (tulemme vierailemaan pyynnöstä)

Järjestämäämme toimintaan jäsenet pääsevät osallistumaan edulliseen jäsenhintaan. Ohjaus ja neuvonta on kaikille maksutonta toimintaa.

Ohjaus ja neuvonta

Jokainen muistisairas ihminen ja hänen läheisensä ovat oikeutettuja laaja-alaiseen ja koko sairauden ajan jatkuvaan neuvontaan ja ohjaukseen, joka tarjoaa tietoa, tukea ja konkreettistakin apua yksilöllisiin ja muuttuviin tarpeisiin vastaten.

Muistisairauksiin ja palveluihin liittyvä neuvonta on tavoitteellista, systemaattista ja ohjaavaa. Sen keskeisenä tavoitteena on auttaa muistisairaita ihmisiä sekä heidän läheisiään sopeutumaan ja selviytymään sekä sairauden kohdatessa että eri vaiheissa sen etenemisen myötä.

Muistihoitajat (yhteystiedot tästä) antavat yksilökohtaista ohjausta ja neuvontaa sairastuneille ja omaisille. Lisäksi he osallistuvat kuntatasolla muistisairaustyön palvelumuotojen kehittämiseen. Tavoitteena on moniammatillinen, laaja-alainen muistisairaustyö kuntatasolla niin, että sairastunut ja omainen saa riittävät tukipalvelut sairauden eri vaiheissa.

Ohjausta ja neuvontaa voidaan tarjota myös yhdistyssektorilla. Ota rohkeasti yhteyttä, jos mielessäsi on jokin kysymys. Etsitään vastaus yhdessä!

Muistikahvila

Muistikahvilaan ovat tervetulleita omasta muististaan tai läheisen muistista huolestuneet sekä henkilöt, jotka ovat hiljakkoin saaneet muistisairausdiagnoosin sekä heidän läheisensä. Ilmoitamme kahviloista Ajankohtaista-sivulla sekä Pieksämäen Lehden seurapalstalla.

Lisätietoja sihteeriltä puh. 050 594 7868

Etelä-Savon Muistiluotsin järjestämä toiminta

Etelä-Savon Muistiluotsin toimintaa hallinnoi Mikkelin seudun Muisti ry. Etelä-Savon Muistiluotsin toiminta-aluetta on kuitenkin koko Etelä-Savo. Muistiluotsilla on säännöllistä vertaistukitoimintaa Pieksämäellä kohdennettuna muistisairautta sairastaville ja omina vertaistapaamisina myös läheisille ja omaisille. Lisäksi Muistiluotsin työntekijän kanssa voi sopia henkilökohtaisen tapaamisen, jos kaipaa esimerkiksi ohjausta, neuvontaa tai keskustelutukea.

Pieksämäellä vertaistoiminnasta vastaa:

Muistiluotsiasiantuntija Heidi Kesänen p. 0400 174 706, heidi.kesanen@esmuistiluotsi.fi

Kts. lisää Etelä-Savon Muistiluotsin toiminnasta tästä.