Pieksämäen Muistiyhdistys ry

TOIMINTA

Pieksämäen Muistiyhdistys ry:n toimintamuotoja ovat:

• säännölliset kuukausitapaamiset sekä kantakaupungissa että Naarajärvellä aivoterveysasioiden ja muistin huollon merkeissä (katso tarkemmat tiedot Ajankohtaista-otsikon alta)
  • ohjaus ja neuvonta muistiin ja aivoterveyteen liittyvissä asioissa
  • retket ja tapahtumat
  • Muistikahvilatoimintaa kylille (tulemme vierailemaan pyynnöstä)
  • Etelä-Savon alueella toimii myös vaikuttamaan pyrkivä Muistiaktiivityöryhmä, jonka jäsenet edustavat koko maakuntaa.

Järjestämämme toiminta on pääsääntöisesti maksutonta ja olet tervetullut mukaan vaikka et olisikaan yhdistyksemme jäsen!

Ohjaus ja neuvonta

Jokainen muistisairas ihminen ja hänen läheisensä ovat oikeutettuja laaja-alaiseen ja koko sairauden ajan jatkuvaan neuvontaan ja ohjaukseen, joka tarjoaa tietoa, tukea ja konkreettistakin apua yksilöllisiin ja muuttuviin tarpeisiin vastaten.

Muistisairauksiin ja palveluihin liittyvä neuvonta on tavoitteellista, systemaattista ja ohjaavaa. Sen keskeisenä tavoitteena on auttaa muistisairaita ihmisiä sekä heidän läheisiään sopeutumaan ja selviytymään sekä sairauden kohdatessa että eri vaiheissa sen etenemisen myötä.

Muistihoitajat (yhteystiedot tästä) antavat yksilökohtaista ohjausta ja neuvontaa sairastuneille ja omaisille. Lisäksi he osallistuvat kuntatasolla muistisairaustyön palvelumuotojen kehittämiseen. Tavoitteena on moniammatillinen, laaja-alainen muistisairaustyö kuntatasolla niin, että sairastunut ja omainen saa riittävät tukipalvelut sairauden eri vaiheissa.

Ohjausta ja neuvontaa voidaan tarjota myös yhdistyssektorilla. Ota rohkeasti yhteyttä, jos mielessäsi on jokin kysymys. Etsitään vastaus yhdessä!

Muistikahvila

Muistikahvilaan ovat tervetulleita omasta muististaan tai läheisen muistista huolestuneet sekä henkilöt, jotka ovat hiljakkoin saaneet muistisairausdiagnoosin sekä heidän läheisensä. Ilmoitamme kahviloista Ajankohtaista-sivulla sekä Pieksämäen Lehden seurapalstalla.

Lisätietoja sihteeriltä puh. 050 594 7868

Etelä-Savon Muistiluotsin järjestämä toiminta

Etelä-Savon Muistiluotsin toimintaa hallinnoi Mikkelin seudun Muisti ry. Etelä-Savon Muistiluotsin toiminta-aluetta on kuitenkin koko Etelä-Savo. Muistiluotsilla on säännöllistä vertaistukitoimintaa Pieksämäellä kohdennettuna muistisairautta sairastaville ja omina vertaistapaamisina myös läheisille ja omaisille.

Pieksämäen alueella vertaistoiminnasta vastaa:

Muistiluotsiasiantuntija Heidi Kesänen p. 0400 174 706, heidi.kesanen@esmuistiluotsi.fi

Kts. lisää Etelä-Savon Muistiluotsin toiminnasta tästä.