Mikkelin seudun Muisti ry

Vapaaehtoistoiminta

Tervetuloa vapaaehtoiseksi Etelä-Savon Muistiluotsiin. Liity mukavaan joukkomme!

Tule sinäkin tekemään arvokasta vapaaehtoistyötä muistisairaiden ja omaisten parissa. Vapaaehtoistyö on parhaimmillaan molempia osapuolia palkitsevaa: se parantaa sekä asiakkaan että vapaaehtoistoimijan koettua elämänlaatua.

Monenlaisia tehtäviä tarjolla

Vapaaehtoistoiminnan unelmana on tarjota apua asiakkailleen arjessa selviytymiseen. Tavoitteena on aivoterveyden ylläpitäminen, uudenlainen, toimiva ja myönteinen elämä muistisairaille ja heidän läheisilleen sekä heidän parissaan toimiville vapaaehtoisille.

Tämän unelman toteuttamiseen tarvitaan erityyppisiä ja sitoutuneita vapaaehtoisia ja heille sopivia tehtäviä.

Vapaaehtoiset tekevät kiinnostuksensa mukaan erilaisia tehtäviä: he toimivat mm. muistisairaiden avustajina ryhmätoiminnoissa, lomatoiminnassa, liikuntaryhmässä ja retkillä, vertaistukiryhmien ohjaajina ja luennoitsijoina. Muisti-KaVeReiksi koulutetut vapaaehtoiset käyvät muistisairaan ihmisen luona ja mahdollistavat oman näköisen elämän jatkumisen mieluisan toiminnan ja harrastamisen myötä.

Vapaaehtoisesta pidetään huolta

Etelä-Savon Muistiluotsi tarjoaa vapaaehtoisilleen henkilökohtaista tukea, vertaistukea, virkistystä ja koulutusta. Vapaaehtoisemme ovat vakuutettuja toimiessaan heille annetuissa tehtävissä.

Vapaaehtoistoiminnan kehittäminen

Etelä-Savon Muistiluotsin vapaaehtoistoimintaa kehittää aktiiveista vapaaehtoisista koostuva työryhmä Piuha-ryhmä. Tässä työryhmässä käsitellään ajankohtaisia vapaaehtoistoimintaan liittyviä asioita ja tehdään tulevaisuuden visiointia.

Vapaaehtoistoiminnan verkostot

Etelä-Savon Muistiluotsi kuuluu Mikkelin vapaaehtoistoimijat -verkostoon, joka toimii sosiaali- ja terveysjärjestöjen vapaaehtoistoiminnan kehittäjänä. Yhdessä verkoston kanssa järjestetään vapaaehtoisille koulutusta ja virkistystoimintaa.

Lue lisää vapaaehtoistyöstä Mikkelin alueella täältä ja Savonlinnan alueella täältä.