Vapaaehtoistoiminta

Kuvituskuva: Kaksi naista jumppamattojen kanssa hymyilee.

Mikkelin seudun Muisti ry

Vapaaehtoistoiminta

Etelä-Savon Muistiluotsin vapaaehtoistoiminnan tavoitteena on vahvistaa muistiperheisiin ja alueelliseen muistityöhön kohdistuvaa vapaaehtoistoimintaa. Muistiluotsi tarjoaa muistisairaiden parissa toimiville tai asiasta kiinnostuneille vapaaehtoisille muistisairauksiin ja sairastuneen kohtaamiseen liittyvää koulutusta Etelä-Savon alueella.

Vapaaehtoinen tuo iloa muistisairaan arkeen

Vapaaehtoistoiminnan avulla voidaan tukea muistisairaan ja hänen läheistensä omannäköisen elämän jatkumista. Vapaaehtoinen voi toimia esim. ulkoilu- ja juttukaverina, kaverina harrastustoiminnassa, ryhmänohjaajina tai avustajana ryhmätoiminnoissa jne.  Vapaaehtoiset koulutetaan ja perehdytetään tehtäväänsä. Vapaaehtoisia sitoo vaitiolovelvollisuus. Muistiperheissä vapaaehtoisena toimivia kutsutaan MuistiKaVeRiksi. MuistiKaVeRi-toiminta on Muistiliiton lanseeraama vapaaehtoistoiminnan muoto.

Tervetuloa vapaaehtoiseksi!

Jos haluat mahdollistaa mukavia hetkiä muistisairaalle ja hänen läheiselleen sekä itsellesi, autamme löytämään juuri Sinulle sopivan vapaaehtoistehtävän.

Etelä-Savon Muistiluotsi tarjoaa vapaaehtoisilleen henkilökohtaista tukea, vertaistukea, virkistystä ja koulutusta sekä tarvittaessa työnohjausta. Vapaaehtoiset ovat vakuutettuja toimiessaan heille annetuissa tehtävissä.

Vapaaehtoisilla on mahdollisuus osallistua vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen yhdessä työntekijöiden kanssa.

Etelä-Savon Muistiluotsi kuuluu Mikkelin vapaaehtoistoimijoiden verkostoon, jonka kanssa teemme tiivistä yhteistyötä.