Taiteen ja kulttuurin kosketus arjessa

Muisti-lehti logo.jpg

Kulttuurin ja taiteen vaikutuksia aivoterveyteen on tutkittu paljon.  Tiedetäänkin, että itselle mielekkään kulttuurin ja taiteen harrastaminen on hyväksi aivoterveydelle.

Kulttuurin harrastaminen kuuluu ihmisen perusoikeuksiin läpi elämänkaaren. Kulttuurin ja taiteen aivoterveydelliset hyvinvointivaikutukset ovat tutkittu alue niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

– Aivojen plastisuus säilyy läpi elämän. Tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi musiikin ja tanssin harrastaminen voi lisätä hermosolujen yhteyksiä, sanoo yhteisötaiteilija ja kulttuurihyvinvoinnin asiantuntija Silja McNamara Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksen Kulttuuria minulle -hankkeesta.

Itselle mielekkään kulttuurin ja taiteen harrastaminen onkin hyväksi aivoterveydelle.

– Taiteen eri muotojen kautta voi ilmaista itseä ja tuoda esille tunteita.

Jopa hankalasti sanoitettavat tunteet voivat saavat muodon, vaikka puhe ei onnistuisi, McNamara toteaa.

Ajatus taiteesta parantavana voimana ei ole uusi. Ihmiskunnan historian alkuajoista muun muassa tanssia ja musiikkia on käytetty osana erilaisia parantavia rituaaleja. Tänä päivänä voidaan aivoja kuvantamalla todentaa se, jonka esi-isämme tiesivät –taide voi vaikuttaa hyvinvointiin kokonaisvaltaisesti.

– Kulttuuriharrastukset edistävät yhteisöllisyyden ansiosta terveyttä ja tuovat arkeen voimaa, sanoo McNamara.

Kulttuuria minulle-hankkeen osallistuja onkin todennut, että ”Kulttuurihyvinvoinnin moninaisuus kokonaisuus korreloi yleisterveyden kanssa yksi yhteen. Ei ole sen parempaa ajanvietettä, kuin harrastaa kulttuuria eli terveydenhoitoa.”

TAIDE KEINONA MUISTELLA

Taiteen eri keinoin voidaan tuoda esille omaa elämäntarinaa ja muistoja. Taide antaa vapauden kokeilla, leikkiä ja tutkia omaa itseä myös ikääntyneenä.

– Vapauden kokemus sekä leikkimisen ilo ovat tärkeä osa hyvinvoinnin kokemusta. Kaikille on tärkeää saada jakaa omaa elämäntarinaa ja kokea yhteenkuuluvuutta muiden kanssa. Tämä voi toteutua muisteluna lapsuudesta nykyisyyteen valokuvien avulla, esineiden välityksellä tai musiikin kautta, McNamara kertoo.

Tanssissa yhdistyvät musiikki ja liike. Musiikki voi herättää muistoja ja tunteita. Koreografian oppiminen tukee kognitiivisia taitoja, koordinaatiokykyä ja tasapainoa sekä aktivoi muistia. Tanssiminen lisää myös hyvänolon hormoneita ja poistaa stressiä.

– Luova tanssi herättelee ehkä ajattelemaan uudella tavalla mitä kaikkea tanssi oikein on? Ei vain valssia tai humppaa, mutta myös luovaa liikettä haravoidessa tai imuroidessa oman lempimusiikin tahtiin. Tanssin kautta voidaan ilmaista tunteita sekä iloita liikkeen ja musiikin tarjoamasta nautinnosta, sanoo McNamara.

Eri muotojen tutkiminen yhteisesti antaa vapauden olla muutakin kuin jo opittuja askeleita. Taide toimii kohtaamisen välineenä.

OMASSA KODISSA JA LÄHIYMPÄRISTÖSSÄ

Ihminen oppii ja muistaa parhaiten sellaista, mistä innostuu ja minkä voi liittää säännölliseen arkeen. Kulttuuria minulle -hankkeessa pyrittiin näkemään ja osoittamaan, miten taide ja kulttuuri elävät arjessa erilaisin teemoin.

– On ilahduttavaa mennä oman kodin kirjahyllylle ja löytää jo unohtunut runokirja. Sanat löytyvät uudelleen ja saavat ehkä uudenlaisia merkityksiä toisten kanssa jaettuina, McNamara kertoo.

Taide voi löytyä lapsuuden kuvasta, jossa äidillä on päällään itse virkattu pitsihuivi. Kuvan avulla voi matkustaa pitsin historiaan ja käsitöiden tekemiseen liittyviin muistoihin. Taidetta löytyy myös valokuvaamalla omaa lähimetsää: näyttääkö kivien päällä oleva vihreä sammal kartalta?

– Teatterien ja konserttien tarjoamat elämykset ovat tärkeitä, mutta on aivoterveyttä edistävää nähdä ja löytää taidetta ja kulttuuria ihan omasta lähiympäristöstä.

Kirjoittaja: Silja McNamara