Muisti 4/20 Pääkirjoitus

Tulevaisuutta voi ennakoida

Uuden vuosikymmenen ensimmäinen, kuluva vuosi on ollut poikkeuksellinen. Koronapandemia on vaikuttanut lukemattomin eri tavoin ihmisiin koko maailmassa. Sen vaikutukset terveyteen, sosiaalisiin suhteisiin, liikkumiseen, työhön ja talouteen ovat mullistaneet arkemme hetkessä. Muutos ei ole vain hetkellinen vaan jatkuu edelleen. Emme tiedä, milloin voimme palata aiempaan tai palautuvatko kaikki tutut asiat lainkaan ennalleen. Tilalle on toisaalta voinut tulla uutta ja hyvää.

Sanotaan, että tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta sitä voi ennakoida. Strategiatyössä on kyse juuri tästä. Toukokuussa Muistiliiton liittovaltuusto hyväksyi strategian vuosille 2021–2024. Nelivuotiskauden teema on ”Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa”.

Myös koronapandemian keskellä visiomme on selkeä: muistiystävällinen yhteiskunta, jossa muistisairas ihminen ja hänen läheisensä elävät hyvää elämää sekä saavat tarvitsemansa tuen ja palvelut. Muistiliitto, jäsenjärjestöt ja keskusjärjestö yhdessä, on vahva toimija, joka edistää aivoterveyttä, toimii sairastuneen ja läheisen tukena, vahvistaa heidän ääntään ja puolustaa heidän oikeuksiaan.

Työskentelemme kohti visiota sinnikkäästi ja suunnitelmallisesti, samalla tuntosarvet herkkinä ja valmiina tarkistamaan käytännön suunnitelmia. Korona on osoittanut, että olemme sekä sitkeitä että ketteriä!

Parhaillaan valmistellaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden uudistusta. Muistiliitto haluaa olla jatkossakin julkisen sektorin luotettava kumppani ja olemme valmiita yhteistyöhön alueilla. Ensi huhtikuussa järjestetään myös kuntavaalit. Kutsun Sinut, hyvä lukija, mukaan vaikuttamaan ja toimimaan kohti muistiystävällistä yhteiskuntaa!

Kirjoittaja:

Katariina Suomu