/fi/muistiliitto/ajankohtaista/muistiliiton-blogi/blogikirjoitukset/oikeudesta-hyvaan-elamaan/

Oikeudesta hyvään elämään

15.4.2014

Mitä ihminen kaipaa hyvän elämän tueksi? Että saa lukea kirjoja, katsoa Kauniit ja rohkeat sekä tehdä käsitöitä. Että saa hiuksensa ponnarille ja kauluspaitansa vastasilitettynä. Että voi käydä katsomassa jouluvaloja kaupungilla ja tehdä säännöllisiä kävelylenkkejä. Että voi hakea aamulehden postilaatikosta ja istuskella päiväkahvilla auringonpaisteessa.

Muistisairas ihminen toivoo usein ihan samoja asioita. Muistisairaiden ihmisten etujärjestönä Muistiliitto näkee hyvän elämän edellytysten edistämisen valtaisan tärkeänä tehtävänään.

Vielä kuukauden ajan kerätään nimiä kansalaisaloitteeseen, jolla vaaditaan ympärivuorokautisessa hoidossa oleville iäkkäille lakisääteistä oikeutta säännölliseen ulkoiluun. Ja miksipä ei vaadittaisi? Lehmillä ja vangeillakin on tähän oikeus, mutta muistisairas ihminen voi viettää viikkoja, kuukausia, pahimmillaan jopa vuosia neljän seinän sisällä. On aika astua barrikadeille elämänmakuisen elämän puolesta!

Tuskin sairastunutkaan ensisijaisesti toivoo hyvää hoitoa, vaan hyvää elämää. Hyvä elämä on tavoite, jota kohden myös ammattilaisten tulisi työssään kulkea. Hyvä hoito on vain yksi, joskin tärkeä, väline tuon tavoitteen toteuttamiseen.

Ei ulkoilussa ole kysymys vain happihyppelystä. Liikunta tarjoaa mielekästä tekemistä ja voi siten tukea identiteettiä ja omanarvontuntoa. Se lievittää ahdistusta ja masentuneisuutta. Se tuo iloa, virkistää mieltä ja ylläpitää tehokkaasti fyysistä toimintakykyä. Se tarjoaa oivan keinon sosiaalisiin kontakteihin ja merkitykselliseen yhdessäoloon. Myös luonnon merkitys mielen hyvinvoinnille on tehokkaaksi todistettu. Liikunta on siis mitä tehokkainta muistisairauden hoitoa ja muistisairaan ihmisen kuntoutumisen tukemista!

Ulkoiluoikeuden vaatimuksessa ei ole kysymys vain iltalenkistä, vaan oikeudesta hyvään hoitoon ja kuntoutukseen. Siitä, ettei sairaus vie oikeutta tavalliseen arkeen ja valintoihin. Ettei sairaus vie oikeutta elämään.

Allekirjoita kansalaisaloite jo tänään ja haasta mukaan myös ystäväsi!

Kirjoittaja:

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma(at)muistiliitto.fi Materiaalituotanto, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä, mediayhteistyö.

Sivu päivitetty 13.5.2015