Julkaistu 2.2.2017

Muistiystävällinen maakuntakierros starttaa

Tavoitteena muistiystävällinen Suomi!

Muistiystävällinen maakuntakierros starttaa

Muistiystävällisessä maakunnassa muistisairaat ihmiset ja heidän läheisensä elävät omannäköistä elämää osallistuen lähiympäristönsä arkeen. He ovat mukana tekemässä päätöksiä omasta elämästään ja ympäristöstään ja saavat hyvää hoitoa ja kuntoutusta tarpeidensa mukaan. Tällaista Suomea rakennetaan yhdessä.

Muistiliitto yhteistyössä jäsenyhdistystenä kanssa järjestää vuonna 2017 muistiystävällisten maakuntaseminaarien sarjan. Mukaan ovat lämpimästi tervetulleet maakunnan muistisairaat ihmiset, läheiset, päättäjät ja muistityön ammattilaiset. Tilaisuuksia järjestetään ainakin seuraavasti:

Seminaareissa on muistiyhdistysten lisäksi mukana myös muita yhteistyökumppaneita. Maakuntaseminaareja on vahvistumassa loppuvuodelle lisää – seuraa ilmoittelua.

Muistiystävälliset maakuntaseminaarit antavat tietoa ja työkaluja muistisairaan ihmisen omanäköisen elämän tukemiseen ja oikeuksien edistämiseen, hyvän hoidon kehittämiseen sekä muistiystävälliseen päätöksentekoon. Seminaarissa tutustutaan työvälineisiin ja palveluihin, joiden avulla rakennetaan valtakunnallisesti yhtenäistä ja yhdenvertaista muistisairaiden ihmisten palvelujen kokonaisuutta.

- Kaikkein tärkeintä meille on muistisairaiden ihmisten hyvä ja omannäköinen elämä. Toivomme, että muistiystävällinen maakuntakiertue sytyttää maakunnan sote-toimijat tiiviiseen ja menestyksekkääseen yhteistyöhön. Muistiyhdistysten ja muiden toimijoiden yhteen hiileen puhaltaminen luo muistiystävällistä Suomea maakunta kerrallaan, sanovat Muistiliiton asiantuntija Anita Pohjanvuori ja projektikoordinaattori Mailis Heiskanen.

Lisätietoja:

Mailis Heiskanen
neuvontakoordinaattori
mailis.heiskanen@muistiliitto.fi
Muistineuvo- ja Vertaislinja-puhelinpalveluiden valtakunnallinen koordinaatio, Tukinet-keskustelupalsta, Muistiluotsiverkoston tuki

Anita Pohjanvuori
asiantuntija
anita.pohjanvuori@muistiliitto.fi
Työikäisten muistisairaiden hoito- ja palvelujärjestelmä; muistisairauksiin liittyvät asenteet ja osaamisen kehittäminen