Julkaistu 1.12.2016

Muistisairaat ja läheiset kokoontuivat Kotkassa

Muistisairaat ihmiset ja heidän läheistensä kokoontuivat jälleen omaan seminaariinsa, kun 140 muistiasioiden aktiivitoimijaa tapasivat 1.12.2016 Kotkan höyrypanimolla teemalla Hyvää elämää kotiympäristössä. Valtakunnallinen tapahtuma järjestettiin nyt kuudetta kertaa; sairastuneiden seminaareja on järjestetty vähintään joka toinen vuosi jo vuodesta 2008.

Muistiliiton perinteinen ”sairastuneiden seminaari” sai tänä vuonna uuden nimen, Aktiivit muistin asialla. Nimi tulee Muistiliiton muistisairaiden ja läheisten valtakunnallisesta työryhmästä, Muistiaktiiveista. Työryhmä toivoi kannanotossaan 7.10.2016, että vastaavia ryhmiä perustettaisiin ympäri Suomen.  Aiheesta keskusteltiin myös Kotkassa.

Seminaarin tärkeintä antia oli kuitenkin yhdessäolo, vertaistuki ja hyvä mieli. Seminaariväki nautti muun muassa musiikkiesityksistä ja taikuudesta. Hyvää elämää kotiympäristössä tarkasteltiin kodin turvallisuuden, mielen hyvinvoinnin ja liikkumisen oikeuden ja mahdollisuuksien näkökulmista. Näiden teemojen avulla työstettiin työryhmissä sitä, millaista on kunkin hyvä elämä.

Ryhmissä työstettiin "minun mertani"

Muistiliiton järjestöjohtaja Anna Tamminen kertoo, että Muistiaktiivien seminaarit ovat Muistiliiton ja koko muistijärjestön tärkeintä työnsarkaa. Muistijärjestölle on tärkeää tarjota muistisairaille ihmisille ja läheisille osallistumisen, toimimisen ja vaikuttamisen paikkoja – ja samalla vahvistaa heidän yhdenvertaista osallisuuttaan yhteiskunnassa.

– Yhdistystoimintaan osallistutaan monimuotoisesti. Sairastuneet ihmiset läheisineen hakevat yhdistyksistä neuvontaa, tietoa ja vertaistukea. Lisäksi yhdistystoiminnassa pääsee vaikuttamaan esimerkiksi siihen, miten sairastuneiden ihmisten oikeudet toteutuvat yhteiskunnassamme. Tämän seminaarin avulla rohkaisemme liittymään yhdistyksiin ja toimimaan siellä omien tarpeiden mukaisesti, toteaa Tamminen.

Muistilangat laulaa, eli Päijät-Hämeen Muistiyhdistyksen ryhmä lavalla

Vuonna 2017 aktiivit tapaavat muistin asialla Kokkolassa. Tällöin seminaarissa juhlitaan myös 100-vuotiasta Suomea teemalla Muistimatka menneeseen, nykypäivään ja tulevaan.

Seminaarin järjestelyistä vastasivat yhteistyössä Muistiliitto, Kotkan Seudun muistiyhdistys ryEtelä-Karjalan Muisti ry sekä Kymenlaakson Muistiluotsi ja Päijät-Hämeen Muistiluotsi.

Lisätietoja: