Julkaistu 20.6.2017

Maakunnalliset Muistiaktiivit vaikuttavat Pirkanmaalla

Maakunnallisia muistisairaiden ja läheisten työryhmiä, Muistiaktiiveja, on perustettu ja perustetaan ympäri Suomen. Tavoitteena on lisätä arvokasta kokemusasiantuntijuutta jokaiseen maakuntaan.

Jo syksyllä 2016 perustettu Pirkanmaan Muistiaktiivit -ryhmä voimistaa maakuntansa muistiperheiden ääntä. Muistiaktiivit ovat mukana kehittämässä Pirkanmaan Muistiluotsin toimintaa sekä yleisesti maakunnan palveluita ja suunnitelmia.

Ryhmän toiminta koetaan tärkeäksi Pirkanmaan Muistiyhdistyksessä.

– Maakunnalliset Muistiaktiivit ovat keskeisessä roolissa tuomaan esille muistisairaiden ihmisten ja läheisten kannalta tärkeitä ajankohtaisia kysymyksiä, kertoo muistiohjaaja Kristina Uotila.

Pirkanmaan Muistiaktiivien puheenjohtaja on Jouni Rasi. Hän toimii myös muun muassa Muistiliiton hallituksen kokemusasiantuntijana, joten vaikuttamistyö on hänelle hyvin tuttua.

– Olemme keskustelleet muistiperheiden haasteista Pirkanmaalla. Vieraanamme on käynyt henkilö, joka on tehnyt tutkimusta hoivapaikoista, tavoitteena kehittää hyvä, kuntouttava ja virikkeellinen intervalliloma- ja päivätoimintapaikka. Muistiaktiivina annoimme lausunnon – ja muitakin lausuntoja meiltä on jo pyydetty, kertoo Rasi.

– Yhdistyksemme haluaa käyttää maakunnallisten Muistiaktiivien asiantuntemusta erilaisissa työryhmissä, kannanotoissa sekä kokemusasiantuntijoina erilaisissa tilaisuuksissa tai haastatteluissa, kertoo Uotila.

Pirkanmaan Muistiaktiivit kokoontuu kerran kuukaudessa. Ryhmässä on jopa 8 aktiivijäsentä.

– Tarkoituksena on saada mahdollisimman kattava edustus jäsenistöön koko maakunnan alueelta. Pirkanmaan Muistiyhdistys toivoo, että maakunnallisiin Muistiaktiiveihin saataisiin innostunutta joukkoa mukaan koko maakunnan alueelta! innostavat Rasi ja Uotila.

Lisätietoja: