Julkaistu 14.6.2017

Muistiaktiivit tekevät myös alueellista vaikuttamistyötä

Muistiaktiivit ovat muistisairaiden ihmisten ja läheisten asiantuntijaryhmiä, jotka vaikuttavat Muistiliiton ja sen jäsenyhdistysten toimintaan sekä linjaavat osaltaan Muistijärjestön vaikuttamistyötä.

Valtakunnallinen Muistiaktiivit-ryhmä perustettiin jo vuonna 2013. Tavoitteena on, että lähivuosina Muistiaktiivien kokemusasiantuntijatoimintaa on jokaisessa maakunnassa.

– Valtakunnallinen toiminta on tuonut paljon uusia näkemyksiä Muistiliiton toimintaan ja vahvistanut vaikuttamistyötämme. Tämän lisäksi muistisairaiden ja läheisten äänen tulee kuulua vahvana myös paikallistasolla. Siksi nyt perustetaan maakunnallisia Muistiaktiiveja, sanoo Muistiliiton asiantuntija Kirsti Kuusterä.

Yhtenä ensimmäisistä ryhmistä on Helsingin Muistiaktiivit, joka kokoontui kesäkuun alussa ensi kertaa. Tapaamisen aiheina olivat muistisairauden puheeksi ottaminen – sekä ennen että jälkeen diagnoosin – ja muistiystävällisen kaupungin rakennusaineet.

– Ryhmä kokee olevansa tärkeässä roolissa helsinkiläisten muistisairaiden äänitorvena ja viestinviejänä. He ottavat mielellään pohdittavakseen muistisairauksiin ja muistisairaisiin liittyviä asioita vaikkapa Helsingin kaupungilta, kertoo Helsingin Alzheimer-yhdistyksen toiminnanjohtaja Teija Mikkilä.

– He pyrkivät myös kaikin keinoin edistämään helsinkiläisten muistisairaiden asemaa – kokemusasiantuntijoina itse kukin.

Ryhmä on erittäin innostunut tehtävästään. Ilmapiiri on avoin ja keskustelevainen. Helsingin Muistiaktiiveilta tuli toiveita myös Helsingin ja Itä-Uudenmaan Muistiluotsin toiminnan kehittämiseksi: uudeksi toimintamuodoksi ehdotettiin esimerkiksi englannin kielen keskusteluryhmää.

Helsingin Muistiaktiivit-ryhmässä on kahdeksan muistisairasta ihmistä, jotka valitsivat puheenjohtajakseen Margit Hernesniemen.

Muistiaktiivit

Muistisairauksiin sairastuneiden ihmisten ja omaisten valtakunnallisen asiantuntijaryhmän – Muistiaktiivien –tehtävänä on kommentoida ja tuoda esiin näkemyksiä Muistiliiton toiminnasta, kiinnittää huomiota ja ottaa kantaa muistisairaiden ihmisten ja läheisten kannalta tärkeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin sekä tukea Muistiaktiivi-toiminnan kehittymistä paikallisyhdistyksissä.

Valtakunnallinen Muistiaktiivit-ryhmä aloitti toimintansa syksyllä 2013. Ryhmän jäsenet ovat paikallisyhdistysten aktiiveja eri puolilta Suomea. Kysy lisää omasta muistiyhdistyksestäsi!