Julkaistu 22.11.2016

Eurooppalaisessa muistisairaiden työryhmässä uusi edustaja

Muistiliiton eurooppalaisen kattojärjestön, Alzheimer Europen (AE), muistisairaiden ihmisten työryhmään (The European Working Group of People with Dementia – EWGPWD) on jälleen valittu suomalainen jäsen, Markku Parkkisenniemi.

Markku Parkkisenniemi
(kuva: Harri Hinkka, kuvaa käytetty Inhimillinen tekijä -ohjelman yhteydessä)

Työryhmä perustettiin vuonna 2012, ja siinä on alusta asti ollut suomalainen jäsen. Raoul Grönqvist edusti Suomea vuosina 2012-2016 rinnallaan vaimonsa Milja Ahola.

– Muistiliitto pitää tärkeänä, että työryhmässä on mukana suomalainen edustaja. Hän voi viedä tietoa asioistamme ja näkymistä muiden maiden edustajille sekä tuoda eurooppalaisesta keskustelusta ideoita meille. Haluamme lämpimästi kiittää Raoul Grönqvistiä ja Milja Aholaa pitkäaikaisesta ja aktiivisesta edustuksestaan ryhmässä, kertoo Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Lokakuussa 2016 työryhmään valittu Markku Parkkisenniemi kertoo ottaneensa jäsenyyden ilolla vastaan vaimonsa Päivin kanssa.

–  Olimme 29.10.-2.11.2016 Kööpenhaminassa Alzheimer Europen kokouksessa ensimäistä kertaa, ja olemme sitoutuneet edustamaan kaksi vuotta. Työryhmässä olemme kuin muskettisoturit: ajamme Euroopan yhteisiä tavoitteita sairautemme olosuhteiden parantamisen hyväksi asuinpaikkaan katsomatta, Parkkisenniemi kertoo.

Euroopan muistisairaiden ihmisten työryhmä lokakuussa 2016 Kööpenhaminassa, Tanskassa. Suomen edustaja oikealla, työryhmän puheenjohtaja, saksalainen Helga Rohra toisena oikealta.
Kuva: Alzheimer Europe

Työryhmän toiminta

Työryhmässä on 10-15 jäsentä, joista kullakin muistisairauden diagnoosi. Jokainen jäsen on eri Euroopan valtiosta. Kukin AE:n kansallinen jäsenjärjestö – Suomessa Muistiliitto – voi nimetä työryhmään jäsenehdokkaansa. Toimikausi on lähtökohtaisesti kaksi vuotta, eli nyt nimetyt jäsenet toimivat ryhmässä vuoteen 2018. Ryhmä käyttää työkielenään englantia.

Työryhmän tarkoituksena on varmistaa, että Alzheimer Europen toiminta vastaa muistisairaiden ihmisten näkemyksiä. Ryhmä toimii itsenäisesti: sillä on oma hallitus ja oma toimintaohjelmansa. Työryhmän puheenjohtaja on myös AE:n hallituksen täysivaltainen jäsen. AE:n hallituksen kokouksissa käsitellään säännöllisesti muistisairaiden työryhmän esille nostamia asioita ja suosituksia.

Muistiliiton Muistiaktiivit on tänä syksynä esittänyt paikallisille muistiyhdistyksille, että nämä perustaisivat omia muistiaktiivien työryhmiä ja kaikin tavoin pyrkisivät nostamaan muistisairaiden ääntä kuuluviin yhdistysten toiminnassa. Uskon, että AE:n sairastuneiden työryhmän kautta voimme saada käytännön kokemuksia tällaisesta toiminnasta muissa Euroopan maissa. Ja varmasti meillä on myös paljon annettavaa, kertoo Muistiliiton asiantuntija Olli Lehtonen.

Euroopan muistisairaiden ihmisten työryhmän kokous lokakuussa 2016 Kööpenhaminassa, Tanskassa. Kuvassa työryhmän jäseniä ja heidän läheisiään sekä AE:n työntekijöitä, Suomen edustaja yhdeksäntenä oikealta. Kuva: Alzheimer Europe