Julkaistu 5.10.2017

Alzheimer Europen muistisairaiden työryhmässä tuore suomalaisedustaja

Muistiliiton eurooppalaisen kattojärjestön, Alzheimer Europen (AE), muistisairaiden ihmisten työryhmään (The European Working Group of People with Dementia – EWGPWD) on jo kolmatta kertaa peräkkäin valittu suomalainen jäsen. Nyt valittu Petri Lampinen aloittaa ryhmässä innolla.

– Olen seurannut työryhmän toimintaa ja huomannut heidän aktiivisuutensa. Tunnen paloa tehdä yhteistyötä heidän kanssaan. Tiedän, että meitä yhdistää positiivinen sekä aktiivinen elämänote, Lampinen sanoo.

– Olemme Muistiliitossa todella iloisia Petrin nimeämisestä. Hänen positiivinen elämänasenteensa on upea esimerkki siitä, että muistisairaudenkin kanssa voi elää omannäköistä ja aktiivista elämää. Petri murtaa monin tavoin niitä kielteisiä ennakkoluuloja, joita muistisairauksiin vielä liian usein liitetään, kertoo Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

– Haluan olla luomassa erilaista kuvaa muistisairaista sekä poistaa stigmoja. Odotan jo haasteita, joita voimme työryhmän kanssa yhdessä selvittää. Haluan edistää työikäisten muistisairaiden ja heidän perheidensä asemaa yhteiskunnassa. Mielestäni on tärkeää panostaa myös muistisairaiden kuntoutukseen sekä arkea tukeviin apuvälineisiin ja oivalluksiin, luettelee Lampinen.

Lampisen osallistumista työryhmän toimintaan tukee vaimo Nina.

Työryhmän toiminta

AE:n muistisairaiden työryhmä perustettiin vuonna 2012, ja siinä on alusta asti ollut suomalaisedustus. Raoul Grönqvist edusti Suomea vuosina 2012-2016 rinnallaan vaimonsa Milja Ahola, ja heidän jälkeensä Markku Parkkisenniemi vuosina 2016-2017.

– Haluan lämpimästi kiittää ryhmän aiempia suomalaisjäseniä. He ovat aktiivisesti ja innostuksella vieneet suomalaista viestiä maailmalle ja tuoneet tietoa sieltä myös meille, kiittää Okkonen.

Eurooppalaisessa työryhmässä on 10-15 jäsentä, joista kullakin muistisairauden diagnoosi. Jokainen jäsen on eri Euroopan valtiosta. Kukin AE:n kansallinen jäsenjärjestö – Suomessa Muistiliitto – voi nimetä työryhmään jäsenehdokkaansa. Toimikausi on lähtökohtaisesti kaksi vuotta, eli nyt nimetyt jäsenet toimivat ryhmässä vuoteen 2018. Ryhmän työkieli on englanti.

Työryhmän tarkoituksena on varmistaa, että Alzheimer Europen toiminta vastaa muistisairaiden ihmisten näkemyksiä. Ryhmä toimii itsenäisesti: sillä on oma hallitus ja oma toimintaohjelmansa. Työryhmän puheenjohtaja on myös AE:n hallituksen täysivaltainen jäsen. AE:n hallituksen kokouksissa käsitellään säännöllisesti muistisairaiden työryhmän esille nostamia asioita ja suosituksia.

Työryhmään kuuluu tällä hetkellä kymmenen jäsentä:

• puheenjohtaja Helen Rochford Brennan (Irlanti)
  • varapuheenjohtajat Alv Orheim (Norja) ja Chris Roberts (Wales, Iso-Britannia)
  • Idalina Aguiar (Portugali)
  • Nina Balacková (Tšekki)
  • Karin Gustafsson (Ruotsi)
  • Amela Hajric (Bosnia ja Hertsegovina)
  • Carol Hargreaves (Skotlanti, Iso-Britannia)
  • Petri Lampinen (Suomi)
  • Helga Rohra (Saksa)

Kuva: European Working Group of People with Dementia (Alzheimer Europe), Petri Lampinen oikealla

Suomalaiset Muistiaktiivit

Suomessa vastaavaa työtä tekevät Muistiaktiivit, muistisairaiden ja läheisten työryhmät. Valtakunnallinen Muistiaktiivit-ryhmä toimii valtakunnallisesti Muistiliiton sateenvarjon alla. Tänä vuonna on perustettu myös maakunnallisia Muistiaktiiveja, jotka tekevät alueellista vaikuttamistyötä.

Lisätietoja: