Muistikuntoutus

Salon Muistiyhdistys ry

Muistikuntoutus

Muistikuntoutus on tärkeä osa muistisairauden hoitoa, sillä se hidastaa tutkitusti toimintakyvyn heikkenemistä. Muistikuntoutuksen avulla muistisairas voi elää itsenäisemmin pidempään ja hänen hyvinvointinsa säilyy parempana.

Muistikuntoutuksen tavoitteena on rohkaista ja kannustaa muistisairasta käyttämään ja ylläpitämään olemassa olevia taitoja ja kykyjä kuten kädentaitoja, muistin ja ajattelun taitoja sekä motorisia taitoja. Yhdessäolo ja sosiaalinen kanssakäyminen muiden kanssa on tärkeä osa kuntoutusta.

Kaikenlainen toimeliaisuus ylläpitää muistisairaan toimintakykyä. Päiväpaikassa muistikuntoutus pitää sisällään erilaisia, arkisiakin toimia, joihin jokainen osallistuu omien halujen ja kykyjen mukaan. Meillä lauletaan ja liikutaan, syödään ja kahvitellaan yhdessä keskustellen, harrastetaan kulttuuria ja pelataan ja kisaillaan. Muistikuntoutuksessa pyritään myös virkistämään muistia erilaisten tuttujen virikkeiden, kuten kuvien, musiikin tai esineiden avulla. Meillä vierailee säännöllisesti seurakunnan työntekijät ja koirakaverit. Tärkeintä monille asiakkaillemme on yhdessäolo mukavassa seurassa.