Julkaistu 23.5.2016

Visiomme: Muistiliitto on vahva, vaikuttava ja välittävä muistiystävällisen Suomen rakentaja

Visiomme

Muistiliiton liittovaltuusto kokoontui 21.5.2016 Helsingissä. Kokouksessa käytiin vilkasta keskustelua valtuuston puheenjohtajan Pirkko Lahden johdolla. Kokouksessa hyväksyttiin Muistiliiton strategia vuosille 2017-2020.

Tulevien toimintavuosien strategiset painoalueet:

• Omannäköistä elämää ja osallisuutta
    • Oikeus aktiiviseen elämään muistiystävällisessä Suomessa
  • Aivoterveyttä ja arjen muutoksia
    • Aivoterveyden edistäminen, muistisairauksien ehkäisy, tuki, hoiva ja kuntoutus kotona ja yhteisökodissa
  • Yhdessä vaikuttaen

• Muistiliitto jäsenyhdistyksineen tekee vaikuttavaa yhteistyötä

Muistiliiton visio vuoteen 2020 on, että muistisairaiden ja läheisten oma järjestö on vahva, vaikuttava ja välittävä muistiystävällisen Suomen rakentaja.

– Liittovaltuustossa käytiin vilkasta keskustelua siitä, millaisia käsitteitä ja sanoja käytetään puhuttaessa muistisairaista ihmisistä. Sanoilla on merkitystä: niillä voidaan vähentää stigmaa tai lisätä sitä. Muistiliiton lanseeraamat käsitteet yhteisökoti ja omannäköistä elämää ovat jo melko laajassa käytössä, kertoo Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Liittovaltuusto myös totesi tärkeäksi, että Muistiliitto käy käsitteistä ja sanoista aktiivista keskustelua Muistiaktiivien, eli liiton sairastuneiden ja läheisten työryhmän kanssa.