Julkaistu 23.9.2015

Vertaislinja kiittää hyväntekijöitä

Muistiliittoon otti toukokuussa 2015 yhteyttä Singaporessa asuva juoksija Heidi Mäkinen, joka halusi organisoida Maailman Alzheimer-päivänä (21.9.2015) juoksutempauksen kerätäkseen varoja Muistiliiton toimintaan. Kaukaa maailman toiselta laidalta Heidi halusi muistaa nimenomaan suomalaista muistityötä oman isänsä sairauden vuoksi.

Yhdessä pohtien lahjoituskohteeksi valikoitui Muistiliiton Vertaislinja-tukipuhelin, johon vastaavat vapaaehtoiset, koulutetut ja kokeneet omaishoitajat vuoden jokaisena päivänä. Vertaislinja on kullanarvoinen kuunteleva korva muistisairaiden ihmisten omaishoitajille.

Kutsu lenkkeilemään 15.9.2015

Syyskuun 21. päivänä vietetään jälleen Maailman Alzheimer-päivää. Tämän kunniaksi Heidi Running The World – yhden naisen juoksuprojekti – järjestää juoksutempauksen. Heidi Mäkinen haastaa jokaisen juoksemaan (tai kävelemään) ja keräämään siten varoja Muistiliiton Vertaislinja-tukipuhelintoiminnalle.

Jokainen kilometri auttaa!

Juoksija Heidi lahjoittaa Muistiliiton Vertaislinja-toimintaan yhden Singaporen dollarin (1 SGD) jokaista 21.9.2015 juostua (tai käveltyä) kilometria kohden.

Ole mukana tukemassa Vertaislinja-toimintaa! Tee näin:

1. Tykkää Heidi Running The World -Facebook-sivusta
    • Vaatii rekisteröitymisen Facebookiin
    • Jos sinulla ei ole Facebook-tunnuksia, mutta haluat osallistua, ota yhteys:tiedotus@muistiliitto.fi
  2. Juokse (tai kävele) Maailman Alzheimer-päivänä, eli maanantaina 21.9., omavalintainen lenkki
  3. Kirjaa juoksemasi (tai kävelemäsi) kilometrit Heidi Running The World -Facebook-sivulle
    • Voit myös napata valokuvan lenkistäsi ja lähettää sen sivulle kilometrien kera

Huomaathan, että jokaisen osallistujan tulee toimia kaikkien kolmen yllämainitun ohjeen mukaisesti: 1) tykätä, 2) lenkkeillä ja 3) kirjata). Osallistua voi mistä päin Suomea tai maailmaa tahansa!

21.9. aikana Heidi Running The World -Facebook-sivulle ilmoitetut kilometrit lasketaan yhteen, ja lahjoitussumma määräytyy niiden perusteella (1km = 1 SGD). Kertynyt tuki Vertaislinja-toiminnalle julistetaan Heidi Running The World -Facebook-sivulla, Muistiliiton verkkosivuilla sekä Muisti-lehdessä 4/2015.

Heidin terveiset osallistujille

"Muistisairaus on aina haaste koko perheelle. Kotona asuminen on usein sekä sairastuneen että läheisten toive, mutta sen mahdollistamiseen tarvitaan niin omaishoitoon sitoutunutta läheistä kuin myös ammattiapua ja -tukea. Omaishoitajuus on usein vaativaa, sitovaa sekä varsinkin sairauden edetessä raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Elämäntapoihin vaikuttamalla voidaan pienentää muistisairauden riskiä. Liikunta ja fyysinen aktiivisuus tuovat terveyttä ja mielihyvää, ja siinä onkin yksi hyvä syy lähteä lenkille ja osallistua tähän tapahtumaan!

Tarkoituksenani on lisätä tietoa Alzheimerista ja kannustaa jokaista liikkumaan. Jos päätät myös itse tehdä lahjoituksen, arvostan sitä todella, ja voit ottaa minuun yhteyttä tai tehdä lahjoituksen suoraan Muistiliitolle (viestiksi: Heidi Running The World).

Odotan innolla, että voin jakaa tämän projektin tulokset isäni kanssa, siitä huolimatta että hän luultavasti unohtaa koko asian heti kertomani jälkeen. Siitä huolimatta, että hän ei ehkä edes muista kuka olen…"

Tempaus onnistui!

Tempauksen jälkeen Muistiliitto kiittää lämpimästi Heidiä tempauksen organisoimisesta ja arvokkaasta tuesta Vertaislinja-toiminnalle!

Yksi ihminen voi tehdä valtavasti hyvää – ja yhdessä pääsemme vielä upeampiin tuloksiin! Pienestä kauniista ajatuksesta kasvoi suuri virta, ja innokkaat lenkkeilijät keräsivät kilometrejä ympäri Suomen ja koko maailman. Kuvia lenkkipoluilta ja punaisista poskista voi ihailla Heidi Running The World -Facebook-sivulla.

Annetaan Heidin itse kertoa lahjoitussumma:

"KIITOS kaikille teille tukijoille, jotka osallistuitte eilen Maailman Alzheimer-päivän kunniaksi organisoimaani juoksutapahtumaan!

Yhteensä (hyväksyttyjä) kilometrejä kertyi 842!

Oli todella hienoa lukea viestejä kaikilta teiltä, jotka päätitte lähteä pitkästä aikaa lenkkeilemään tämän tapahtuman vuoksi, välittämättä liikuntarajoitteista, pitkästä työpäivästä (tai -yöstä!) tai sateisesta ilmasta. Oli myös upeaa, että monet muistiyhdistykset järjestivat yhteisiä ulkoilutapahtumia ja lenkkejä.

Haluan erityisesti kiittää Oulun Seudun Muistiyhdistystä, joka järjesti paikallisen tapahtuman 50 osanottajan voimin. Lisään lahjoitukseeni yhden dollarin jokaista osallistujaa kohden. Jaana J:lle viiden kilometrin mäkijuoksulenkistä lisään yhden dollarin jokaista kolmea mäkeä kohden. Haluan myös säännöistä poiketen lisätä kilometreihin ystäväni ja valmentajani Stephen G:n lahes 29km:n pyörälenkin. Erityinen huomionosoitus Wolfgang G:lle joka juoksi päivän pisimmän lenkin: 40km!

Lisäksi olen saanut 178 dollarin lahjoituksen ystäviltäni, joten lahjoitukseni Muistiliitolle on yhteensä 1102 SGD (n. 695 €).

Ja alla olen minä – erittäin hyvillä mielin tämän päivän ja tapahtuman jälkeen, nauttien hieman viileästä syysillasta ennen paluuta kuumaan ja kosteaan Singaporeen.

Heidi M."

(Uutinen jatkuu kuvan alla.)

Juoksija Heidi Mäkisen kokoama ja lahjoittama summa ohjataan suoraan Vertaislinjan vapaaehtoistoimintaan. Me Muistiliitossa olemme kiitollisia jokaiselle osallistujalle ja erityisesti suurisydämiselle lahjoittajallemme. KIITOS!

Lisätietoja:

Mailis Heiskanen
neuvontakoordinaattori
mailis.heiskanen@muistiliitto.fi
Muistineuvo- ja Vertaislinja-puhelinpalveluiden valtakunnallinen koordinaatio, Tukinet-keskustelupalsta, Muistiluotsiverkoston tuki

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma@muistiliitto.fi
Muistiliiton yleisviestintä, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä.