Julkaistu 24.11.2016

Sopeutumisvalmennusta jatkossa myös otsalohkosairauksissa

Kelan muistisairauksia koskeva avo- ja laitosmuotoisen kuntoutuksen standardi on päivitetty seuraavalle neljälle vuodelle. Se astuu voimaan 1.1.2017. Toisin kuin tällä hetkellä voimassa olevassa standardissa, oikeus sopeutumisvalmennuskursseille osallistumiseen on ensi vuodesta alkaen myös otsa-ohimolohkorappeutumasta johtuvaa muistisairautta sairastavilla ihmisillä.

Tämä on yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta erittäin tärkeää, toteaa Muistiliiton asiantuntija Marjut Karlsson.

Oulun Seudun Muistiyhdistyksen Kiinni elämässä -työikäistoiminta järjesti syksyllä 2016 tieto- ja vertaisviikonlopun yhdessä Muistiliiton kanssa. Otsa-ohimolohkorappeumasta johtuvaa muistisairautta sairastavat ihmiset ja heidän läheisensä saivat tietoa sairaudesta ja edunvalvonnallisista kysymyksistä. Lisäksi viikonlopun aikana ehdittiin vaihtaa ajatuksia sairaudesta vertaisten kesken.

– Tilaisuudesta saamamme palaute osoitti selkeästi, että tämän ryhmän tarve tiedolle ja kokemusten vaihdolle on suurta. Toivommekin, että sopeutumisvalmennuskurssit tukevatjatkossa tiedonsaantia ja vertaisuutta myös otsalohkonalueen muistisairauksissa, Karlsson toteaa.

Muistijärjestön tukipalvelut eivät katso muistisairauden diagnoosia:

Marjut Karlsson
projektikoordinaattori, Iloa ja voimaa -vapaaehtoishanke