Julkaistu 8.3.2016

Muistiliitto mukana hallituksen kärkihankkeen valmistelussa

Yksi hallituksen kärkihankkeista kehittää ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistaa kaikenikäisten omaishoitoa. Hanketta on suunniteltu ja valmisteltu ministeriössä, sen perustamissa ohjaus- ja projektiryhmissä sekä yhteistyökumppaneiden kesken.

Tässä työssä on mukana myös Muistiliitto. Toiminnanjohtaja Eila Okkonen on nimitetty hankkeen ohjausryhmään, ja valmistelussa on kuultu myös Muistiliiton muistisairaiden ihmisten ja läheisten työryhmää, Muistiaktiiveja.

Olemme iloisia, että olemme mukana ja Muistiaktiivit-työryhmämme on mukana. Kotihoito ja oman näköisen elämän jatkaminen ovat tärkeitä muistisairauteen sairastuneille ja heidän läheisilleen. Muistiliitto haluaa vaikuttaa siihen, että heidän oikeutensa toteutuvat ja kotihoito järjestyy niin, että elo kotona on turvallista ja mielekästä myös sairauden edetessä, toteaa Okkonen.

Tule mukaan vaikuttamaan

Hankeen aloitustilaisuus on 21.3.2016 Marina Congress Centerissä Helsingissä. Tilaisuuteen on kutsuttu iäkkäitä ihmisiä, omais- ja perhehoitajia sekä iäkkäiden kanssa työskenteleviä, kuten sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajia, alan ammattilaisia ja kolmannen sektorin toimijoita.

Hallituksen suunnitelmia voi lisäksi kommentoida Ota kantaa -palvelussa 27.3.2016 asti, ja valmistelua voi seurata Twitterissä aihetunnisteella #ikiomat.

Lisätietoa kärkihankkeesta

Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaiken ikäisten omaishoitoa -kärkihankkeen tavoitteena on luoda iäkkäille sekä omais- ja perhehoitajille nykyistä yhdenvertaisemmat, paremmin koordinoidut ja kustannuksia alentavat palvelut. Sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilla määritellään, että iäkkäille ovat ensisijaisia kotiin annettavat, toimintakykyä ylläpitävät palvelut. Kotona voi asua myös palvelukorttelissa tai muistikylässä. Kärkihankkeen tarkoituksena on tukea myös omais- ja perhehoitajien hyvinvointia, jotta hoitotehtävän houkuttelevuus paranee ja omaishoidon ja työssäkäynnin yhteen sovittaminen helpottuu. Tavoitteena on, että iäkkäiden ja heidän perheidensä elämänlaatu säilyy ja kalliin laitoshoidon tarve vähenee.

Kokonaisuus kuuluu hallitusohjelman hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategiseen tavoitekokonaisuuteen.

Lisätietoja: