Julkaistu 1.9.2015

Maailman Alzheimer-kuukausi 2015 alkaa

Maailman Alzheimer-kuukausi alkaa

Syyskuussa vietetään Muistiliiton kansainvälisen kattojärjestön, Alzheimer's Disease Internationalin (ADI) johdolla Maailman Alzheimer-kuukautta, jonka teemana on tänä vuonna Remember me  Muista minut.

Syyskuu omistetaan muistisairaille ihmisille ja läheisille nyt neljättä kertaa. Maailman Alzheimer-päivää, 21.9., on vietetty jo vuodesta 1994. Suomessa tapahtumat keskittyvät ikiomalle Muistiviikollemme, joka on tänä vuonna viikolla 39. Kurkista oman paikkakuntasi tapahtumat kalenteristamme.

Perinteiseen tapaan ADI on jälleen julkaissut Maailman Alzheimer-raportin*, joka tänä vuonna käsittelee muistisairauksiin liittyviä lukua: määriä ja taloutta.

Maailmanlaajuisia lukuja muistisairauksista

The Global Impact of Dementia: An analysis of prevalence, incidence, cost and trends -raportissa todetaan, että maailmassa on 46,8 miljoonaa muistisairasta ihmistä, ja tämän luvun ennustetaan lähes kaksinkertaistuvan 20 vuodessa. Vuonna 2030 muistisairaita ihmisiä ennustetaan maailmanlaajuisesti olevan 74,7 miljoonaa ja vuonna 2050 131,5 miljoonaa. Joka vuosi 9,9 miljoonaa ihmistä sairastuu muistisairauteen, mikä tarkoittaa uutta sairastunutta joka 3,2 sekunti.

Muistisairauksien yhteiskunnalliset ja taloudelliset vuosikustannukset ovat jopa suuremmat kuin aiemmin on arvioitu - ja ne kasvavat jatkuvasti. Jos maailmanlaajuisten muistisairauksien aiheuttamien kustannusten ajateltaisiin olevan valtio, se olisi maailman 18. suurin valtio ylittäen muun muassa Applen (742 USD) ja Googlen (268 USD) markkina-arvon**.

Erityisesti muistisairaudet aiheuttavat paineita matalan ja keskitason elintason maissa, joissa on arvioitu asuvan 58 % kaikista muistisairaista ihmisistä. Tämän osuuden arvioidaan nousevan 68 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä.

Muistisairaudet Suomessa

Suomessa etenevää muistisairautta sairastavaa arviolta 193 000 ihmistä. Vuonna 2060 pelkästään keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta sairastavaa henkilöä arvioidaan olevan 240 000. Kyseessä on koko ajan kasvava kansantauti.

Yhteistyötä tarvitaan

Tuoreiden tutkimustulosten valossa ADI peräänkuuluttaa laajaa yhteistyötä tiedon ja ymmärryksen lisäämiseksi sekä varhaisen taudinmäärityksen ja hoidon mahdollistamiseksi matalan ja keskitason elintason maissa. ADI kehottaa päättäjiä ja erityisesti G20-maiden edustajia ympäri maailman tekemään töitä muistisairauksien hyväksi yli maa- ja aluerajojen. Raportissa vaaditaan panostamista muistisairaustutkimukseen.

Marc Wortmann, ADIn toiminnanjohtaja, kommentoi: ”Nousevat kustannukset muodostavat vakavia haasteita sosiaali- ja terveyspalveluille ympäri maailmaa. Valtionjohdoilla on kiireellinen tarve muuttaa lainsäädäntöä ja toimintatapoja tukemaan paremmin muistisairaiden ihmisten elämänlaatua nyt ja tulevaisuudessa.”

*Lontoon King’s College / Global Observatory tekee yhteistyötä muiden yliopistojen tutkijoiden kanssa. Kustannustutkimuksesta vastasi professori Anders Wimo Tukholman Karoliinisesta Instituutista. Kiinankielisten tietokantoja hyödyntävästä tutkimuksesta vastasi tohtori Yu-Tzu Wu Cambridgen yliopistosta.

**Lähde: Forbes 2015

Lisätietoja: