Julkaistu 3.10.2018

Minun valintani -hankkeen asiantuntija on valittu

Minun valintani -hankkeen asiantuntija on valittu

Muistiliiton Minun valintani -hankkeen suunnittelijana aloittaa 1. marraskuuta Outi Ronkainen (toimintaterapeutti AMK). Outi on toiminut aiemmin muun muassa Keski-Suomen Muistiyhdistyksessä muistiluotsikehittäjänä.

Minun valintani -hankkeessa vahvistetaan muistisairaiden ja läheisten kykyä tehdä harkittuja valintoja uudistuvassa sote-toimintaympäristössä. Siinä edistetään tärkeää tavoitetta: muistisairaiden ihmisten kuulemista oman elämänsä asiantuntijoina.

Sote laajentaa asiakkaan mahdollisuutta valita sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, mutta myös samalla vaatii valitsijalta tietotaitoa tehdä hyviä ja harkittuja päätöksiä. Valintojen tekemiseen tarvitaan tietoa mitä valita, mistä valita ja miksi valita. Hanke vahvistaa muistisairaiden ja läheisten osallisuutta ja aitoa kuulemista palvelutarpeen arvioinnissa ja palveluita valittaessa.

Hankkeessa kehitetään ja tarjotaan muistisairaille ja läheisille tuettuja päätöksenteonmalleja ja tukimateriaaleja valintojen tekemiseen. Muistiyhdistykset saavat keinoja omaan neuvontatyöhönsä.

Lisätietoja Minun valintani -hankkeesta täältä.

Muisti-lehti on ilmestynyt

Julkaistu 15.9.2021