Julkaistu 16.5.2019

WHO julkaisi suositukset muistisairauksien ennaltaehkäisemiseksi

Maailman terveysjärjestö WHO julkaisi tiistaina uudet maailmanlaajuiset suositukset, joiden avulla muistisairauksia voidaan ennaltaehkäistä.

Suositusten mukaan riskiä muistisairauksiin voi vähentää säännöllisellä liikunnalla, painonhallinnalla, tupakoinnin ja liiallisen alkoholin käytön lopettamisella sekä terveellisellä ruokavaliolla. Lisäksi riskiä voi vähentää pitämällä verenpaineen, kolesterolin ja verensokerin normaaleilla tasoilla.

- Seuraavien 30 vuoden aikana muistisairauksia sairastavien ihmisten määrän odotetaan kolminkertaistuvan. Meidän pitääkin tehdä kaikkemme vähentääksemme riskiä muistisairauksiin. Suosituksiin kerätty tieto vahvistaa olettamuksen siitä, että sydämelle hyväksi olevat elintavat ovat hyväksi myös aivoille, kertoi WHO:n johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus WHO:n tiedotteessa.

- Muistiliiton tavoite on, että tulevassa hallitusohjelmassa satsataan muistisairauksien ennaltaehkäisyyn WHO:n suositusten pohjalta. Muistisairaudet ovat suuri kansanterveydellinen kysymys, toteaa Muistiliiton toiminnanjohtaja Katariina Suomu.

Muistisairauksia sairastaa maailmassa 50 miljoonaa ihmistä ja lähes 10 miljoonaa ihmistä sairastuu vuosittain. Suomessa arvioidaan olevan tällä hetkellä yli 190 000 muistisairautta sairastavaa, ja vuosittain sairastuu 14 500 ihmistä.

Suositukset voi lukea englanniksi WHO:n sivuilta.