Julkaistu 7.10.2022

Tulossa webinaari muistisairaan asumisesta

Muistisairaan asuminen on esillä muistisairaille ihmisille ja heidän läheisilleen suunnatussa webinaarissa tiistaina 1. marraskuuta klo 17–18.30. Tänään kotona 1- webinaarissa on aiheina esimerkiksi turvallisuus ja kodin muutostyöt.

– Muistisairaan asumiseen vaikuttaa moni eri tekijä, joista turvallisuus on yksi tärkeimmistä, sanoo Muistiliiton asiantuntija Outi Ronkainen.

– Olemme koonneet webinaariin tiiviin ja informatiivisen kokonaisuuden, joka tarjoaa konkreettista tietoa muistisairaiden asumisturvallisuuden ja kodin toimivuuden parantamiseksi.

Puheenvuorossaan järjestöjohtaja Hanne Mansala Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksestä kertoo, miten kodin esteettömyys vaikuttaa kodin turvallisuuteen ja toimivuuteen. Vanhustyön keskusliiton asuntojen korjausneuvoja Nina Leino puolestaan kertoo, mitä korjausneuvonta käytännössä tarkoittaa ja millaista apua ikäihmiset voivat saada kodin muutostöihin.

Erikoistutkija Tarja Ojala Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä avaa asumista kokonaisturvallisuuden kautta, ja kertoo, millaisia asioita on hyvä huomioida paloturvallisuuden näkökulmasta ja miten mahdollisiin sähkökatkoksiin voi varautua.

Webinaari on kaikille avoin ja ilmainen. Webinaari myös tallennetaan ja sen voi katsoa myöhemmin tekstitettynä Muistiliiton YouTube-kanavalta.

Webinaarin ajan asiantuntijat ovat paikalla vastaamassa kuulijoiden kysymyksiin chatissa.

Pääset katsomaan webinaaria täällä.

Webinaarisarja jatkuu torstaina 3.11. Tuolloin järjestettävä webinaari on suunnattu muistityön ammattilaisille, mutta kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita linjoille.

Webinaarit järjestetään yhdessä Suomen Muistiasiantuntijoiden kanssa ympäristöministeriön tuella.