Julkaistu 7.3.2018

Vartijat eivät sovellu kotihoidon tehtäviin

Valvira ja aluehallintovirastot ovat laatineet sosiaalihuollon palveluntuottajien toiminnan tueksi uuden, vartijapalveluiden käyttöä sosiaalihuollossa käsittelevän ohjeistuksen. Ohjeistuksessa todetaan kotiin annettavista palveluista näin:

”Erityisesti muistisairaiden --- asiakkaiden osalta tulee varmistaa, että he saavat tarvitsemansa laadukkaat sosiaalihuollon palvelut viivytyksettä. Kotiin annettavien palvelujen osalta asianmukaisen koulutcuksen tarve korostuu entisestään, koska silloin työvuoroissa työskentelee yleensä vain yksi henkilö.

Kotipalveluissa yöaikainen avuntarve varsinkin ikääntyneillä asiakkailla liittyy WC:ssä asiointiin, kaatumiseen tai muuten terveydentilassa tapahtuneisiin muutoksiin. Vartijan vastuulle ei voida jättää muistisairaiden tai muutoin palvelun tai avun tarvetta määrittelemään kykenemättömien asiakkaiden tarvitseman hoidon ja avuntarpeen yöaikaista määrittämistä.

Vartijat eivät täytä hoitoon ja hoivaan osallistuvan henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia, eivätkä he ole osa hoitohenkilökuntaa.”

Muistiliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen kertoo kotihoidon keskeisimmän ongelman olevan tällä hetkellä se, että henkilöstöä on liian vähän.

– Tästä syystä joissakin paikoissa turvapuhelinkäyntejä on annettu vartijoiden tehtäväksi. Valvira on kuitenkin ottanut tiukan kannan, etteivät vartijat voi tehdä hoitotyötä. Vaadin, että myös hallituksessa herätään asian vakavuuteen ja ryhdytään välittömästi riittäviin toimiin. Kyse on ihmisten hyvinvoinnista ja lopulta ihmishengistä, muistuttaa Mäkisalo-Ropponen.

Muistiliiton vahva kanta on, että kuka tahansa ei voi vastata kotihoidon palveluista. Kotihoitoon tarvitaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla on myös vahva muistiosaaminen – muodostavathan muistisairaat merkittävän osuuden kotihoidon kaikista asiakkaista.

Muistiliitto pitää tärkeänä sosiaali- ja terveydenhuollon koulutusta ja ammattilaisten muistiosaamisen vahvistamista. Oli todella huolestuttavaa viime syksynä kuulla, että vartijan vastuulle oli jätetty muistisairaiden yöaikaista avuntarpeen määrittämistä kotipalvelussa. On erinomaista, että Valvira otti tiukan kannan siitä, ettei niin voi toimia, toteaa Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Lisätietoja: