Julkaistu 15.6.2021

Uusi verkkoaineisto ajoterveydestä puhumiseen

Ajoterveys koskettaa kaikenikäisiä kuljettajia. Ajoterveys aiheuttaa huolta myös lähipiirissä. Joka neljäs suomalainen on ollut huolissaan läheisensä ajoterveydestä.

Huolta ei kannata sivuuttaa. Ottamalla asian puheeksi läheinen voi auttaa kuljettajaa tunnistamaan puutteet ajamisessa. Uusi verkkoaineisto antaa vinkkejä siihen, kuinka ottaa ajamisen sujuminen puheeksi. Se auttaa myös tunnistamaan merkit, jotka viittaavat ajoterveyden hiipumiseen ja tarjoaa vinkkejä turvalliseen ajamiseen ajoterveyden ollessa vielä riittävä. Se myös ohjaa asiantuntija-avun sekä vertaistuen ja -kokemusten pariin.

Aineisto on maksuton. Muistiliitto on ollut mukana kehittämässä aineistoa yhdessä Liikenneturvan, Sydänliiton ja Diabetesliiton kanssa.

– Muistisairaus ei alkuvaiheessa yleensä ole ongelma ajamiselle. Tärkeää on tunnistaa muistisairaus ajoissa ja saada oikea-aikaista ja oikeanlaista hoitoa. Lääkärille menoa ei kannata viivyttää sen takia, että pelkää ajo-oikeuden menettämistä. Sairauden hoito tukee usein myös ajoterveyttä, sanoo Muistiliiton neuvontakoordinaattori Mailis Heiskanen.