Julkaistu 16.3.2015

Uusi Muistineuvo-hanke käynnistyy

Muistiliitossa on käynnistynyt uusi Muistineuvo-hanke, jonka aikana kehitetään ja käynnistetään valtakunnallinen muistisairauksien asiantuntijuuteen ja vertaistukeen perustuva tukipuhelinpalvelu, Muistineuvo.

Muistineuvo tarjoaa läheistään hoitavalle omaiselle sekä itse sairastavalle:

• Ensitietoa juuri silloin kun itse siihen valmis
  • Mahdollisuuden saada tietoa itselle sopivissa erissä
  • Tietoa, neuvontaa, tukea ja palveluohjausta
  • Edunvalvonnallista tukea
  • Tiedon ja tuen tarve myös omaisella jonka läheinen siirtynyt pitkäaikaishoitoon

Muistineuvo jatkaa Vertaislinjan viitoittamalla tiellä

10 vuotta toimineen valtakunnallisen Vertaislinja-tukipuhelimen keskusteluissa kotihoidon ja omaishoidon arkipäivän haasteet näkyvät monella tapaa. Kotona muistisairasta hoitavat läheiset toimivat usein jaksamisensa äärirajoilla ja törmäävät usein asiantuntija-avun puutteeseen. Tietoa ei saa kun sitä tarvitsisi, ja monesti tilanne voi olla niin äärimmäinen, että he eivät jaksa hakea tarvitsemaansa apua tai tietoa. Vertaislinja jatkaa edelleen toimintaansa ja päivystää joka ilta (ma–su) klo 17–21.

Nelivuotinen (2015–2018) hanke etenee tiiviissä yhteistyössä maakunnallisten Muistiluotsi-asiantuntija- ja tukikeskusten kanssa. Hanketta rahoittaa Raha-automaattiyhdistys.

Lisätietoja:

Mailis Heiskanen
neuvontakoordinaattori
mailis.heiskanen@muistiliitto.fi
Muistineuvo- ja Vertaislinja-puhelinpalveluiden valtakunnallinen koordinaatio, Tukinet-keskustelupalsta, Muistiluotsiverkoston tuki