Julkaistu 28.6.2017

Suomi muistihoidon huippumaa eurooppalaisessa vertailussa

Alzheimer Europen tuore tutkimusjulkaisu European Dementia Monitor osoittaa muistihoidon epätasa-arvon: muistisairaat ihmiset eivät saa yhdenvertaisesti tukea, palveluja ja hoitoa ympäri Euroopan. Maiden väliset erot ovat suuria. Vaikka mikään valtio ei loistanut selvityksen kaikissa kategorioissa, näyttäytyy Suomi kuitenkin muistihoidon kärkimaana.

European Dementia Monitor vertaili maita kymmenessä kategoriassa:

1. Hoitopalvelujen saatavuus
  2. Hoitopalvelujen hankkimismahdollisuus (hinta)
  3. Lääkekorvaukset
  4. Muistisairauksien tutkimus
  5. Osallistuminen eurooppalaisiin muistisairaustutkimuksiin
  6. Muistisairauksien tunnistaminen terveysprioriteetiksi
  7. Muistiystävällinen kehittämistyö
  8. Muistisairaiden ihmisten oikeuksien tunnistaminen
  9. Kansainvälisten ja eurooppalaisten ihmisoikeussopimusten ratifiointi
  10. Työelämä ja muistisairaus

Alzheimer Europe julkisti näiden kymmenen kategorian pohjalta muistihoidon huippumaat, joista Suomi nousi ensimmäiseksi:

1. Suomi
  2. Iso-Britannia (Englanti)
  3. Alankomaat
  4. Saksa
  5. Iso-Britannia (Skotlanti)

Pisteytys tehtiin seuraavasti: jokainen kategorioista tuotti enintään 10 % kokonaispisteistä. Kokonaispisteet esitetään prosenttimääränä maksimipisteistä.

Seuraavassa muutamia poimintoja julkaisusta:

• Hoidon saatavuus ja saavutettavuus olivat parhaita Suomessa. Suomalainen palvelujärjestelmä tuottaa moninaisia palveluita ja palvelut ovat kaikkien saatavilla.
  • Muistisairaat ihmiset ja heidän osallisuutensa huomioidaan parhaiten Suomessa, Alankomaissa ja Iso-Britanniassa.
  • Suomi ja Norja ovat ratifioineet eniten kansainvälisiä ja eurooppalaisia ihmisoikeussopimuksia.
  • Suomella on kehitettävää muihin Euroopan maihin nähden muuan muassa lääkkeiden korvattavuuden suhteen. Euroopassa 19 maata korvaa Alzheimerin tautiin käytettävät lääkkeet sataprosenttisesti.

Europarlamentaarikko sekä Muistiliiton liittovaltuuston ja Euroopan Alzheimer-allianssin varapuheenjohtaja Sirpa Pietikäinen on iloinen selvityksen tuloksista.

– Oli ilo nähdä Suomen tulevan ensimmäiseksi tässä laajassa selvityksessä. Suomessa on ollut todella vahva tahtotila löytää käytännön ratkaisuja ja konkreettista tukea muistisairaille ihmisille, Pietikäinen sanoo.

Hän kannustaa maataan pitämään johtoasemansa ja oppimaan myös muilta selvityksessä kärkeen nousseilta mailta.

Vaikka Suomi sijoittui kokonaispisteissä kärkeen, löytyy meiltä vielä lukuisia kohteita, joissa meidän täytyy myöntää olevamme muita maita jäljessä. Esimerkiksi Alzheimer-lääkkeiden korvattavuudessa Suomella on selkeä kehittämisen paikka. Jäimme vertailussa kauas kärjestä, sillä monessa Euroopan maassa Alzheimer-lääkkeet korvataan kokonaisuudessaan, sanoo Muistiliiton kehittämispäällikkö Minna Teiska

Lisätietoja:

Uutista täydennetty 29.6.2017 klo 15:15 Minna Teiskan kommentilla.