Julkaistu 1.12.2017

STEAn avustusehdotus julki: Muistiliitolle uusi hanke

STEAn avustusehdotus julki

Muistiliitolle uusi hanke

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) on antanut avustusehdotuksensa järjestöjen rahoituksesta vuodelle 2018. Myönteisten avustuspäätösten saajien joukossa on myös Muistiliitto.

– Olemme tehneet lujasti työtä ja olemme kiitollisia, että STEA luottaa toimintaamme muistiystävällisen Suomen rakentajana ja ehdottaa nykyisille toiminnoillemme jatkorahoitusta. Olemme tyytyväisiä uudesta avauksesta koskien Minun valintani -hanketta, toteaa Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Avustuksen turvin Muistiliitto muun muassa:

• tukee muistiyhdistysten verkoston arvokasta toimintaa muistisairaiden ja läheisten parissa
  • ylläpitää Muistineuvo-tukipuhelinta kehittäen vastaajien verkoston osaamista ja asiakasneuvontaa sekä
  • tuottaa laadukasta materiaalia muistista ja muistisairauksista.

Uusi Minun valintani -hanke tulee vahvistamaan muistisairaiden ja läheisten kykyä tehdä harkittuja valintoja uudistuvassa sote-toimintaympäristössä sekä edistämään muistisairaiden ihmisten kuulemista oman elämänsä asiantuntijoina.

Myös 23 muistiyhdistystä sai myönteisen avustusehdotuksen. Lisäksi Muistiliitto sai jälleen toimintatukea jaettavaksi niille yhdistyksille, jotka eivät saa muuta STEAn rahoitusta. Muistijärjestön eli Muistiliiton ja muistiyhdistysten avustus on kaikkiaan lähes 10,7 miljoonaa euroa.

– Tämä suomalainen avustusjärjestelmä on ainutlaatuinen maailmassa. Olemme iloisia siitä, että jäsenyhdistyksillemme turvataan riittävät resurssit, sanoo Okkonen.

Veikkauksen varoin

STEAn mukaan ensi vuonna sosiaali- ja terveysjärjestöjen terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan jaettavien avustusten yhteissumma on kaikkien aikojen suurin, 342 miljoonaa euroa.

Avustusta haki 1 152 järjestöä 2 441 hankkeeseen tai toimintoon yhteensä 469 miljoonaa euroa. Avustusehdotuksen mukaan ensi vuonna avustusta saa 871 järjestöä ja 1 841 eri kohdetta.

Sosiaali- ja terveysministeriö tekee päätöksen myönnettävistä avustuksista alkuvuodesta 2018.

Uutista muokattu 7.12.2017 klo 16.28: Muistijärjestön avustusehdotuksen summa korjattu.