Julkaistu 18.9.2015

RAY: Rahapeliyhteisöjen yhdistäminen alkaa

Raha-automaattiyhdistyksen tiedote

Rahapeliyhteisöjen yhdistäminen alkaa

Talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi tänään 17. syyskuuta linjaukset rahapeliyhteisöjen RAY:n, Fintoton ja Veikkauksen rahapelitoimintojen yhdistämiseksi. Lainsäädännön valmistelu käynnistyy välittömästi sisäministeriön johdolla.

Hyvä, että uuden rahapeliyhtiön rakentaminen voi nyt alkaa ja epävarmuus tämän asian ympäriltä hälvenee. Kaikkien kannalta on toivottavaa, että hanke etenee rivakasti. Rahapeliyhteisöt jatkavat työtään suomalaisten hyväksi koko siirtymäkauden ajan, toteaa RAY:n toimitusjohtaja Velipekka Nummikoski.

Yhdistäminen etenee vaiheittain

Yhdistämisen ensimmäisessä vaiheessa perustetaan väliaikainen integrointiyhtiö, jonka hallituksessa on kuusi jäsentä. Valtio nimeää integrointiyhtiön puheenjohtajan ja kaksi jäsentä. Rahapeliyhteisöt nimeävät kukin yhden jäsenen.

Toisessa vaiheessa perustetaan valtion kokonaan omistama uusi rahapeliyhtiö. Valtioneuvoston kanslian omistajanohjausosasto vastaa yhdistämisen käytännön toteuttamisesta yhteistyössä rahapeliyhteisöjen kanssa.

Sisäministeriö koordinoi hanketta ja valmistelee tarvittavan lainsäädännön.

Rahastoidut varat edunsaajien käyttöön

Nykyisten rahapeliyhteisöjen jo rahastoidut varat varataan kunkin yhteisön omien edunsaajien käyttöön. Edunsaajiin ja rahapeliyhteisöjen henkilöstöön kiinnitetään valmisteluissa huomiota.

Rahapeliyhteisöjen yhdistymisen tavoitteena on, että kotimaisten rahapeliyhteisöjen yksinoikeuteen perustuva rahapelijärjestelmä säilyy Suomessa jatkossakin. Yksinoikeusjärjestelmä on paras tapa estää rahapeleihin liittyvät väärinkäytökset ja vähentää rahapelaamisen sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. Samalla säilyy rahapelien tuottojen käyttö yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Tuottojen jaosta säädettäisiin uudella tuotonjakolailla.

RAY:n, Veikkauksen ja Fintoton yhteenlaskettu tuotto yhteiskunnalle on noin 1,2 miljardia euroa vuosittain.

Lisätietoja: