Julkaistu 2.2.2022

Petri Lampiselle Potilas- ja asiakasturvallisuuden ansiomerkki

Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys myönsi joulukuussa potilas- ja asiakasturvallisuuden ansiomerkin ja diplomin Petri Lampiselle.

Petri Lampinen kehitti muistisairauteen sairastumisen ja tarkkaavaisuushaasteidensa vuoksi informatiivisen, magneettinapeilla ja värikoodauksella varustetun valkotaulun, joka tuo turvallisuutta niin Petrille kuin hänen läheisilleen. Taulu auttaa Petriä muistamaan päällä olevan hellan, sovitut menot, lääkkeet ja hoitoon liittyvät asiat. Taulu on ollut niin iso turvallisuustyökalu, että sen myötä kotihoidon käynnit voitiin laittaa tauolle. Petrin kehittämä apuväline on herättänyt kiinnostusta ympäri Suomen ja taulu on otettu useissa muistiperheissä käyttöön.

Ansiomerkki voidaan myöntää henkilölle tai yhteisölle, joka on osoittanut aktiivisesti varmistavansa potilasturvallisuutta, osoittanut kehittävänsä potilas- tai asiakasturvallisuutta tai tehnyt merkittävän teon avoimuuden ja potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämiseksi.