Julkaistu 13.1.2023

Päätös lopettaa ikääntyneiden muistisairaiden sopeutumisvalmennus on kestämätön

Kela on päättänyt lopettaa ikääntyneille muistisairaille ja heidän läheisilleen suunnatut sopeutumisvalmennuskurssit. Päätös on valtava isku ihmisille, jotka ovat saaneet muistisairausdiagnoosin ja joutuvat nyt sopeutumaan uuteen arkeen etenevän neurologisen sairauden kanssa ilman kurssin tukea. Muistisairaus koskettaa monin tavoin myös läheisiä kuten puolisoa. Myös heillä on suuri tuen tarve uudessa elämäntilanteessa.

Muistiliitto on päätöksestä järkyttynyt. Kelan mukaan päätöksellä pyritään vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden muuttuviin kuntoutustarpeisiin, vähentämään päällekkäisiä palveluja ja selkeyttämään palveluvalikoimaa. Tärkeäksi koetun ja usein ainoan kuntoutusmuodon lakkauttaminen ilman korvaavaa vaihtoehtoa jättää muistisairaat kuitenkin muista neurologisista sairausryhmistä poiketen tyhjän päälle.

Palvelujärjestelmämme tavoite on, että muistisairautta sairastava asuu mahdollisimman pitkään kotona. Toimintakykyisenä kotona asuminen on yhteiskunnalle huomattavasti edullisempi ratkaisu kuin ympärivuorokautinen hoiva. On kestämätöntä, että yhtäältä painotetaan kotona asumista ja toisaalta karsitaan toimintakykyä ja itsenäistä pärjäämistä tukevia palveluita. Kotona asumisen tavoitteen ja iäkkäiden muistisairaiden oikeuksia polkevan kulttuurin välillä vallitsee jyrkkä epäsuhta.

Lähivuosina väestömme ikääntyy nopeasti ja sen myötä myös muistisairaiden määrä lisääntyy. Yhteiskunnan vastaus ei voi olla tämän ihmisryhmän näkeminen ainoastaan menoeränä. Kuntoutus riittävän varhain säästää myös kustannuksia toimintakyvyn säilyessä hyvänä pidempään.

Muistiliitto on huolissaan siitä, että nyt kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia rajataan palveluiden ulkopuolelle. Tässä tilanteessa tulisi nimenomaan panostaa muistisairaiden toimintakyvyn ylläpitoon, ei karsia palveluita.

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Katariina Suomu