Julkaistu 10.11.2023

Oulussa mielenilmaus ympärivuorokautisen hoivan rajuja leikkaussuunnitelmia vastaan

Oulun Seudun Muistiyhdistys järjesti perjantaina 10.11.2023 mielenilmauksen vastalauseena Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) suunnitelmille leikata ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkoja 25 prosentilla. Oulun keskustaan kokoontui joukko muistiyhdistyksen edustajia, terveydenhuollon ammattilaisia ja muistisairauteen sairastuneiden läheisiä.

Säästösuunnitelmat ovat herättäneet suurta huolta, sillä yli 90 prosenttia ympärivuorokautisessa hoivassa olevista sairastaa pitkälle edennyttä muistisairautta. Palveluasumisen vaihtoehdoksi on kaavailtu kotihoitoa tai yhteisöasumista. Nyt jo uupuneet, usein iäkkäät omaishoitajat ovat jaksamisen äärirajoilla, ja yksin asuvat elävät ilman riittävää hoivaa. Kotihoidossa puolestaan ei ole tälläkään hetkellä riittävästi henkilökuntaa. Muistisairas ei pärjää yhteisöllisessä asumisessa, vaan tarvitsee jatkuvaa valvontaa.

Myöskään selvitykset eivät tue kaavailtuja säästöjä, sillä huonokuntoisen henkilön kotihoidon tarve tulee usein kalliimmaksi kuin ympärivuorokautinen palvelukotipaikka.

Voit lukea asiaa koskevan tiedotteen täältä. Tiedotteen allekirjoittajina ovat Oulun Seudun Muistiyhdistys, Suomenselän Muisti ja Muistiliitto.