Julkaistu 17.2.2015

Muistiystävällisen Suomen puolesta

Muistiliitto kampanjoi

Muistiystävällisen Suomen puolesta

Suomessa on arviolta 130 000 muistisairasta. Muistisairauksiin sairastuu päivittäin 36 ihmistä. Eduskuntaan tarvitaan muistiasiat tiedostavia kansanedustajia, sillä muistisairaiden asema yhteiskunnassamme on haavoittuva.

Muistiliitto kutsuu kansanedustajaehdokkaat mukaan rakentamaan muistiystävällistä Suomea Muisti15 -kampanjalla. Ehdokkaat voivat antaa sitoumuksensa kampanjan sivustolla www.muisti15.fi.

Äänestäjät löytävät sivustolta helposti aiheeseen sitoutuneen ehdokkaan. Sivustolta voi lukea myös ehdokkaiden perusteluja siitä, miksi he pitävät tärkeänä, että muistisairaiden asiat tulevat huomioiduksi lainsäädännössä. Muistiliiton jäsenyhdistykset eri puolilla Suomea kannustavat paikallisia kansanedustajaehdokkaita mukaan kampanjaan.

Kansanedustajaehdokkaita pyydetään

• sitoutumaan Kansallisen muistiohjelman tavoitteisiin
  • perehtymään muistisairaiden ja heidän läheistensä näkemyksiin esimerkiksi Muistiliiton ja sen paikallisyhdistysten kautta sekä
  • pitämään itsensä ajan tasalla muistiasioista, kuten liittymällä eduskunnan Muistikerhoon.

Muistiystävällisessä yhteiskunnassa edistetään aivoterveyttä ja muistioireet tunnistetaan varhain. Hyvän hoidon, tuen ja kuntoutuksen avulla muistisairas voi elää hyvää elämää sairaudestaan huolimatta. Kansanedustajien on Muistiliiton mielestä varmistettava, että nämä Kansallisen muistiohjelman tavoitteet saavutetaan.

Kampanja on tehty Raha-automaattiyhdistyksen tuella.